Inte tillräckligt

Nu har jag läst klart den andra boken i serien om underbarnet Artemis Fowl; "Artemis Fowl - Det kalla kriget". Med risk för att kanske avslöja saker som kanske är oklara i första boken, skriver jag inte ut vad det står på baksidan av boken. Om du nu skulle få för dig att läsa den.

Artemis Fowl

Även den andra boken var underhållande att läsa, men det saknas något. Med andra ord var den inte lika bra som den första boken, även om den inte var totalt värdelös. Kan bero på det som min sambo sade, att den skrevs först som att bara vara en bok. Tanken var förmodligen inte att den skulle ingå i någon bokserie, fast när författaren såg hur bra den första blev, valde han att göra en till. Vid sådana tillfällen blir resultatet inte lika bra som man kanske skulle hoppas på att det skulle bli. Det är samma sak med filmer. Oftast är den första den som är den bättre.

Om man skriver en bok (för att ta ett exempel) och det visar sig att den blir en succé, kommer man ha ganska många förväntningar att leva upp till om man bestämmer sig för att skriva en uppföljare till den första boken. Min sambo gillar att spela Star Craft, ett strategispel som kom ut någon gång på nittiotalet. Han sade att skaparna till det hela tiden svarade när folk frågade om en uppföljare, att de inte ville riskera att fansen blev besvikna (nu kan jag inte svära till att min sambo har sagt det här ordagrant, men på ett ungefär). Nu har de emellertid gjort en Star Craft 2, och tydligen är den värd att spela. Jag har inte ens klarat av det första helt än och måste dessvärre börja om eftersom DOTENS hårddisk blev omformaterad när den var på service. Men det är inte hela världen.

Kort och gott var boken bra att läsa, men den saknade det lilla extra som gjorde att första boken var ett snäpp bättre. Håller på med den tredje boken nu, så man kan alltid hoppas på att den inte gör mig besviken.

Dagens citat:

"Ingen poet har någonsin beskrivit naturen friare än en advokat beskriver sanningen."
(Jean Giraudoux)

Ha det så bra!
Soliga kramar
Jessie