En para-vad då?!

Som du vet läser jag Paralegal-utbildningen på Påhlmans Handelsinstitut i Stockholm. Varje gång andra frågar vad jag pluggar till, blir de alltid lika storögda när jag talar om vad det är för en utbildning. Därför har jag slutat att säga paralegal och säger istället juristassistent. Fast när man säger det får folk för sig att man blir någon slags sekreterare och det är ju inte direkt hela sanningen ...

I det här inlägget tänkte jag därför redogöra lite kort för vad en paralegal kan göra (för den frågan får jag i stort sett varje gång som jag talar om vad jag utbildar mig till ...).

I en broschyr från PHI (Påhlmans HandelsInstitut) står följande;

"Utbildningens övergripande mål är att ge den studerande nödvändiga kunskaper för att kunna utföra arbetsuppgifter motsvarande en juristassistent vid en advokatbyrå, eller specifika juridiska arbetsuppgifter vid ett större företag, offentlig förvaltning eller tingsrätt, dock utan krav på juridisk examen från högskolan.

En paralegal kan arbeta vid större företag eller offentlig förvaltning: ingå i kvalificerade arbetslag och handlägga juridiska och ekonomiska frågor, självständigt handlägga juridiska frågor inom företagets/förvaltningens specialområde, handlägga arbetsrättsliga frågor inom företaget/förvaltningen.
"

I en fyra-sidor lång text om rollen som paralegal, som vi har fått från skolan (i syfte att kunna förmedla informationen vidare till de arbetsplatser där vi söker LiA-plats) står det ganska bra om en paralegal, och därför tänker jag citera den texten;


Paralegal

 

Namnet kommer från den latinska termen ”para” vilket med ett enkelt språk betyder att ”täcka/skydda”. Det innebär att en paralegal täcker upp för eller skyddar advokaten eller en motsvarande person om arbetet utförs utanför en advokatbyrå.

 

En paralegal är ansedd som en viktig medarbetare i ett ”legal team” och spelar ofta huvudrollen i den legala processen. En paralegal kan arbeta inom många områden, både som generalist och som specialist. De har dock det gemensamt att de behärskar landets rättssystem och att de har kunskap om landets olika lagar och hur processordningen fungerar.

 

USA

 

Paralegal var en ny yrkeskategori som kom i slutet av 60-talet. De amerikanska advokatbyråerna behövde effektivisera sin verksamhet avseende både administrationen och hur man sparade pengar. Samtidigt hade arbetsbelastningen ökat på byråerna och allmänheten hade börjat visa större intresse för möjligheterna att rikta skadestånd mot olika aktörer.

 

En paralegal kan inte ge legala råd, representera klienter, bestämma arvode eller acceptera ärende. I övrigt kan de göra i stort sett allting annat inom ramen för det juridiska arbetet på en advokatbyrå. Förutsättningen är att de står under en advokats tillsyn.

 

En paralegals arbete ”sammansmälter” med advokatens arbete:

  • Kommunicera med klienter

  • Intervjua klienter

  • Upprätthålla kontakten med klienter
    allt under förutsättning att de är tydligt kommunicerat till klienten vilken status de har

  • Hitta vittnen och intervjua vittnen

  • Ta fram utredningar, statistik och underlag till advokaterna

  • Göra rättsutredningar

  • Skriva juridiska dokument, korrespondens och pläderingar

  • Summera olika juridiska dokument som t ex förhör och testamenten

  • Vara med vid ”arvsavgörande”, fastighetsaffärer, domstols- och administrativa förhandlingar tillsammans med en advokat

 

Faktureringen för en paralegal sker i stort sett på samma sätt som för advokatens arbete men med en lägre timdebitering. Det vill säga högre än för normalt administrativt arbete.

 

I USA kan en paralegal få sin utbildning certifierad av ABA (Advokatsamfundet i USA). Detta vore naturligtvis önskvärt även här i Sverige.

 

Den vanligaste arbetsgivaren för en paralegal i USA är advokatbyråer (av skiftande storlek), men man ser ett ökat intresse även från andra organisationer, t ex företag med egen juridisk enhet, försäkringsbolag, fastighetsbolag (mäklare) och banker.

 

 

En paralegal utför också självständigt arbete direkt mot klienter och kunder, t ex:

 

  • Arbetsrätt

  • Anställningsavtal

  • Aktieägaravtal

  • Optionsprogram

  • Bonusprogram

  • Sammanställa finansiella rapporter (kvartalsrapporter etc)

  • Företagslån

  • Hålla koll på den lagstiftning som berör bolaget och att bolaget håller sig inom ramarna för denna lagstiftning

 

Storbritannien

 

Paralegal kom även i Storbritannien under 60-talet, men det var inte förrän på 80-talet på grund av uppsvinget i USA som yrkeskategorin fick ett större genomslag i Storbritannien. Förutom uppsvinget i USA så berodde populariteten hos yrkeskategorin i Storbritannien på att landet befann sig i en lågkonjunktur och att advokaterna märkte att deras klienter blev mer och mer kostnadskrävande. Genom att använda en paralegal kunde de både spara pengar och samtidigt framstå som mer moderna. 1997 tog advokatsamfundet i Storbritannien fram en rapport som kan sammanfattas med följande ord: ”Paralegals är en starkt bidragande faktor till effektiviteten hos advokater, företag och till att deras klienterna har ett så stort förtroende för dem”.

 

I övrigt har en paralegal i Storbritannien i stort sett samma roll som i USA.

Danmark

 

Här kallas en paralegal även elitsekreterare. I Danmark har advokatsamfundet dragit den slutsatsen att en person med bred, generell kunskap, som kan vara specialist inom ett eller flera juridiska områden, är en långt mer självständig och flexibel medarbetare än en ”vanlig” sekreterare. På grund av den ökande internationaliseringen använder man även här uttrycket ”paralegal”.

 

I Danmark har man lagt upp utbildningen i tre moduler, som är väldigt korta då det framförallt rört sig om att utveckla redan befintliga advokatsekreterare.

 

Modulernas rättsområden är bland annat skatterätt, egendomsrätt, arvsrätt, familjerätt, konkursrätt, obeståndsrätt, tvångsauktioner, skadeståndsrätt och straffrätt.

 

Utöver detta läser även de studerande räkenskapsanalys, personskadeersättning samt engelska. Även här är Advokatsamfundet inne och certifierar.

 

Sverige

 

Naturligtvis kan det fungera på samma sätt i Sverige som i övriga länder. Det gäller bara att kunna övertyga advokatbyråerna, företagen och andra involverade att det finns pengar att tjäna på att ha en så välutbildad person som en paralegal. Viktigaste argumentet är troligen att en paralegals arbete kan faktureras på samma sätt som en advokats arbete, men med en lägre timdebitering.

 

Du kan låta en paralegal arbeta med i stort sett det som en biträdande jurist gör idag, men till en lägre lönekostnad. Kravbilden är att allt är välkommunicerat från början av anställningen och att de som anställer faktiskt ser till att den de anställt får arbeta med betydligt mer avancerade uppgifter än en vanlig sekreterare.

 

För de sekreterare som redan är i branschen kan det vara svårare att växla spår. De har idag redan tagit på sig en traditionell sekreterarroll som kan vara svårare att förändra.

 

Nackdelen är att advokatbyråerna idag, både i Sverige och i andra delar av världen, är traditionella och väldigt hierarkiska. Sekreteraren har låg status och får sällan mer utbildning än vad som är absolut nödvändigt. Advokatbyråerna bör därför ha någon delaktig partner med som kan öppna upp byrån och även vara garant för att byrån inte är gammalmodig utan lever i den nya tiden.

 

Övriga tänkbara arbetsgivare är förmodligen betydligt mindre traditionellt styrda än advokatbyråerna, varför det kan vara enklare att komma in som paralegal och få avancerade arbetsuppgifter där än på en advokatbyrå.

 

För den senare typen av företag blir det fråga om att övertyga att det finns ett behov av den här typen av medarbetare. Naturligtvis är en paralegal bra både för de företag som redan har en juridisk enhet (då lär rollen fungera ungefär på samma sätt som på en större advokatbyrå d v s med specialistinriktning inom de områden som företaget arbetar med) och för de företag som saknar juridisk enhet. För de företag som saknar juridisk enhet kan företaget utnyttja både generalisten och specialisten utan att därmed behöva ha kostnaderna för en färdigutbildad jurist. Dessutom får de en medarbetare som kan inse när det är dags att ta in extern hjälp i form av en jurist. En paralegal kan då både spara pengar åt företaget genom att förbereda problemställningarna för att minimera den externa kostnaden som att vara en ”speaking partner” till den externa juristen.

Vad kan då hjälpen bestå i?

 

  • Rättsutredningar

  • Vittnesutsagor (brottmål ev enklare skadeståndsärende)

  • Kontakt med myndigheter

  • Kontakt med domstolar

  • Plocka fram alla underlag som kan vara av intresse för advokaterna

  • Finnas som stöd vid större rättegångar både vad avser IT och annat

 

 

 

Se vidare under USA.

 

Vad beträffar diplom, så anser jag som vanligt att man måste ha nått godkänd nivå i samtliga tester och att all praktik är genomförd.

 

Om advokatsamfundet skulle vara villiga att certifiera utbildningen så krävs troligen en poänggivande kurs. Där får nog Konrad vara den som styr upp vad som behövs i utbildningen för ev certifiering.

 

Juristens roll har som tidigare nämnt blivit mer utsatt vad avser kravet på effektivitet.

Rättsutredningarna är idag mer kvalificerade och mer omfattande än de var tidigare, vilket innebär att de tar betydligt mycket längre tid för juristerna. Några anledningar till detta är bl a den snabba samhällsförändringen, den ökade graden av internationalisering samt mängden information som finns att tillgå. Även nya företagsformer och förändringar i affärsverksamheter påverkar naturligtvis juristernas arbete.

 

Klienterna har ökat sina krav på att juristerna är väl pålästa, har tagit del av all tillgänglig information samt kan applicera sina kunskaper på det område ärendet gäller. Även kvalitetskravet på juristernas arbete har ökat. Kravet på kunskaper om vad som händer internationellt och hur det kan påverka Sverige har också ökat. Idag

använder juristerna också presentationsmaterial i en rad olika sammanhang t ex i domstolarna, vid föredrag, större mål, seminarier eller i samband med ”Due diligence”. Kravet på dessa presentationer är att de, förutom att vara av senaste modell, även är upplagda som en juridisk presentation; d v s det krävs både it-kunskaper och juridisk bakgrundskunskap för att kunna lägga upp presentationerna.

Sammantaget innebär detta att en paralegal med rätt utbildning är en oerhörd besparing för det företag som han/hon arbetar i, både vad avser tid och pengar.

 

En rättsutredning innebär mycket informationssökande för en jurist. Detta skulle en paralegal underlätta, och dessutom bespara byrån eller företaget pengar.

 

Det vore dessutom bra om vi kunde få fram att vår paralegal-utbildning kunde bli gångbar även internationellt. Fördelar både på grund av arbetsmarknad men också i samband med rekrytering.

 

Så vitt jag kan förstå är medelåldern på dagens advokatsekreterare hög. Byråernas arbete behöver moderniseras och vara en del av det nya samhället. Kravbilderna på juristerna har ökat, arbetsbelastningen har ökat. Sammantaget ger detta vid handen att behovet av paralegals borde vara stort. Kan de sedan dessutom debitera paralegals arbete på klienterna torde det innebär stora besparingar.

 

Det gäller bara att kunna övertyga dem.

 

Utbildningen kan också få vissa synergieffekter genom att plocka in personal som redan är i branschen på de utbildningsmoment som behövs för att de ska kunna bli certifierade; alternativt få sitt diplom. Dessa personer behöver inte gå hela KY-utbildningen, utan det räcker att de fyller upp grupperna där de behöver fylla på sin kompetens.




Dagens citat:

"Om man tänker efter en stund kan det hända att man kommer fram till ett mycket viktigt beslut."
(Nalle Puh)

Ha det så bra!
Juridiska kramar
Jessie