Adoptera homosexuella?!

Igår på text-tv läste jag en rubrik bland nyheterna som fick mig att höja lite extra på ögonbrynen. Det stod "Fler blir positiva till homoadoption." Egentligen är det inget konstigt med detta. Jag tror nog att de allra flesta förstår att skribenten menar att fler blir positiva till att homosexuella får adoptera, men man har helt enkelt inte utrymme att utveckla rubriken på text-tv. Men vad betyder egentligen meningen?

Homoadoption ... Vi kan jämföra med kattadoption eller barnadoption. Om man nu logiskt ska dra slutsatser efter den här rubriken, innebär med andra ord dessa ord att katter respektive barn får adoptera. Nu är det ju inte så, utan de här orden betyder att man adopterar katter respektive barn. Med andra ord innebär homoadoption att man ska adoptera homosexuella och om man drar det ett steg längre har vi att göra med diskriminering. Att säga att man ska adoptera homosexuella är som att säga rakt ut att de inte är fullvärdiga människor utan behöver någon som tar hand om dem etc. Men så är det ju inte. Det enda som skiljer en homosexuell från en heterosexuell är just det faktum att den homosexuella attraheras av personer av samma kön. Något som skiljer intelligensen eller liknande bara för att man är homo-/ eller heterosexuell finns inte. Fast nu sade jag ju att det skulle innebära detta om man drog det ett steg längre.

Visst är det lite lustigt egentligen hur det kan bli när man kortar ned och gör om ord? Som exempelvis rubriker. Man har ett begränsat utrymme och med detta utrymme ska man både sammanfatta innehållet men också fånga läsare. Det är knappast det lättaste. Jag vet själv att jag ganska många gånger har problem med detta när jag själv skriver mina skönlitterära texter och sist av allt ska skapa en rubrik som inte är alltför lång. Nu är det här två olika saker, men ändå. Tur är ju att de allra flesta (som inte granskar ordens betydelser) inte uppfattar den där rubriken som stötande, utan förstår vad skribenten menar.

Dagens citat:

"Var inte rädd för motstånd - kom ihåg att det är i motvind och inte i medvind som en drake stiger."
(Okänd)

Ha det så bra!
Blöta kramar
Jessie