Sluta tänk!

Varför tänker man på sådant som man inte vill tänka på? Jag menar, på sådant som får en att känna obehag eller helt enkelt som får en att må dåligt? Fast det är kanske bara jag, för hur mycket jag än försöker att tänka på annat, tränger ovälkomna tankar fram. Värst är ändå på kvällen/natten då man ska sova. Jag har sömnsvårigheter eftersom min hjärna i stort sett alltid vägrar att ta rast. Den är igång 24 timmar om dygnet. Okej, det är överdrift, men du förstår kanske var jag vill komma?

Hur som helst, jag ligger där i sängen och försöker sova, men det är alltid tankar som biter sig fast. Då ligger man där och kan inte komma undan! Det är omöjligt. Jag brukar oftast gå upp och dricka vatten när det blir för jobbigt att bara ligga där och vara offer för de här tankarna. Fast det brukar inte hjälpa. Det blir samma sak när jag lägger mig igen. Många har sagt till mig att stänga av huvudet och inte tänka på något alls. Det är ju lättare sagt än gjort! Jag har testat det där. Har försökt att "sväva i ett tomrum". Jag har också försökt att tänka på annat och... Ja, kort sagt har jag testat en hel del utan att det har gett positiva resultat. Om jag ändå bara kunde släppa taget om alla de här tankarna och stoppa ned dem i ett fack med lås. Då skulle jag ha låst in dem och slängt bort nyckeln för gott. Fast nu är ju inte livet särskilt lätt. Man måste kämpa och plågas tills man blir galen!

Under dagarna är det inte bättre, men då har jag i alla fall lite mer att göra så att jag för stunden slipper tänka på det som jag inte vill tänka på. Varför måste min hjärna vara så förbaskat aktiv?! Att den är det är ju på gott och ont. Men jag ska sluta klaga. Inget blir ju bättre av det. Får helt enkelt bita ihop som vanligt och härda ut. Vem vet, det blir kanske bättre med tiden. Det är i alla fall vad jag hoppas och man brukar väl säga att man lever på hoppet..? Kom gärna med förslag på hur jag ska göra för att sluta att tänka, för jag lyssnar på allt!

Dagens citat:

"Gårdagen kan vi inte få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora."


Ha det så bra!
Kramar
Jessie