Snart är det dags

Om ungefär en vecka, d.v.s. onsdagen den 9 juni, ska jag åka in till Stockholm för att göra ett kunskapstest för utbildningen som jag har sökt. Känns riktigt läskigt! När jag sökte in till Paralegal (Juristassistent) på Påhlmans Handelsinstitut stod det inget om något prov, utan man skulle bli antagen efter behörighet och intervju. På en väns inrådan mejlade jag till skolan för att höra vad det är för ett prov och fick svaret att de ska testa något eller några av de förkunskapskrav som finns för utbildningen, d.v.s. svenska, engelska, matematik och/eller samhällskunskap. Får hoppas att jag lyckas göra bra ifrån mig på det. Skulle väldigt gärna vilja läsa det!

För även om det inte direkt är juristprogrammet, så kommer jag att få jobba med juridik efteråt och det är ju viktigast. Nackdelen är att jag kommer syssla med engelska under utbildningen, men jag får helt enkelt stå ut. Är som min mamma brukade säga när jag klagade på att hon drog för mycket i håret när hon borstade mig:"Vill man vara fin får man lida pin". Det stämmer ju in ganska bra, för om jag verkligen vill läsa det får jag lida pin. Och det är ju trots allt bara under två år.

Men när jag var inne på deras hemsida i morse för att kolla vad som har förändrats med utbildningen (tidigare var det bara 1,5 år) står det att nästa kursstart är i augusti 2011! Jag får hoppas att de med "nästa kursstart" menar nästa chans att kunna anmäla sig. Annars har de allt bra snurrat till det...

Hur som helst, nästa onsdag ska jag vara i Stockholm klockan 9! Men jag måste åka så att jag är där lite tidigare för att kunna hitta. Ska skriva ut en karta så att jag kan följa den och hålla tummarna för att jag hittar. Sist jag var där inne och snurrade för att hitta till en restaurang som jag sökt jobb på, gick jag först helt fel och fick gå tillbaka. Till slut fick jag fråga en småbarnspappa om vägen, för jag hittade verkligen inte! Men nu ska jag försöka att klara det lite bättre, för jag antar att det knappast finns någon småbarnspappa som kan förklara vägen för mig. Ska försöka att inte tänka så mycket på varken prov eller hur jag ska hitta dit, för blotta tanken gör mig nervös. Igen...

Nej, jag tror att jag ska vara en duktig flicka nu och söka lite jobb så att min jobbcoach blir glad när jag ska träffa henne i nästa vecka.

Dagens citat:

"En vän är en människa i vars sällskap man törs vara sig själv."

Ha det så bra!
Soliga kramar
Jessie