Bättre förr

Nu när jag har läst "Iliaden" slår det mig något som jag inte tidigare har tänkt; i antika Grekland fanns ingen himmel eller något helvete som väntade på en när man dog. Det enda som väntade var Hades och dit kom ju alla oavsett om man levt ett bra eller dåligt liv. Det kan man faktiskt jämföra med asatron som vi hade innan kristendomen slog klorna i vårt folk. Då man dog i strid sades det att man hamnade i Valhall och det var ju Odens boning (den högsta guden, precis som Zeus var i det antika Grekland). Borde kanske kolla upp om de hade något annat för de som dog, men inte gjorde det i strid. Har faktiskt glömt bort hur det var med dem. Men i alla fall, inte heller där fanns en himmel eller ett helvete som väntade de döda. Bara ett gemensamt dödsrike. Visst är det bättre än att hela tiden tyngas av föreställningen att man måste vara på ett speciellt sätt för att få ett bättre liv-efter-detta?

Jag är inte troende och har heller aldrig varit det. Jag tycker snarare att religionen förblindar människor till viss del (håller dock inte riktigt med kommunistens fader Marx att det är ett opium för folket). T.ex. som ämnet jag har tagit upp; religionerna hotar ju på olika sätt de troende att om de inte följer vissa saker, väntar ett evigt lidande i helvetet. Att ställa upp ett sådant ultimatum (lev så här eller hamna där...) är bara ett sätt att styra människor i den riktning man vill. Nu gör ju inte alla religioner det, men i alla fall kristendomen och islam. I och för sig vet jag inte vad som händer när man är död. Kanske har de rätt att himlen och helvetet existerar, fast jag vill nog i så fall hellre tro att de gamla grekerna har gjort en bättre gissning med ett gemensamt dödsrike som väntar. Även om jag hävdar att jag är ateist, är jag säker på att det finns något efter döden. Men då är man ju egentligen inte ateist. Borde kanske börja kalla mig för för agnostiker istället?

Hur som helst, <strong<min övertygelse är att det inte finns någon gud som avgör vad som sker med oss människor eller som har skapat alltihop. Minns när jag gick på lågstadiet och försökte diskutera detta med några klasskompisar som var troende. Deras argument för att Gud fanns ställdes som en fråga: Hur kan annars alla hus finnas? Hmm... Ja, hur kan hus finnas om det inte finns någon gud..? *Rynkar på näsan ironiskt* Jag menar inte att håna de som tror på Gud. Om du gör det får du mer än gärna göra det, för jag respekterar det. Men just det argumentet är bara löjligt. Precis som det där cirkelbeviset jag fick lära mig på filosofilektionen i trean på gymnasiet: "Gud finns, för det står i Bibeln och Bibeln är Guds ord." Jag kan direkt säga att jag inte blir övertygad om Guds existens genom det beviset.

Förr var säkert religionen och tron på en högre makt viktig, eller snarare nödvändig. Dels för att ha något att få stöd ifrån i jobbiga tider (som det var framför allt förr) och dels för att kunna förklara en del oförklarliga händelser då deras kunskap och teknik inte var så omfattande som nu. Men som sagt, alla får tro och tycka vad de vill ^^

Haha, nu blev det en annan diskussion än den som jag från början hade tänkt mig. Det var ju inte min mening att proklamera att Gud inte finns (återigen är detta bara vad jag tycker) utan att framhålla att grekerna hade en sundare och mer realistisk syn på dödsriket som väntar. Så nu fick jag det sagt ^^ Efter mycket om och men. *skrattar*

Dagens citat:

"Jag stjäl bara sånt som jag är värd; nämligen allt."
(Aladdin i "Aladdin")


Ha det så bra!
Soliga kramar
Jessie