Aldrig "DOM"!

Med det här inlägget tänkte jag bidra till att få fler att sluta skriva "dom" när de menar "de" eller "dem". Jag vet att Svenska Akademien har godkänt att man skriver "dom" men tyvärr är jag lite för gammalmodig för att hålla med dem. Man skulle kunna säga att jag är lite allergisk att se "dom" i skriven text (när ordet har betydelsen "de" eller "dem"). Tur att jag aldrig blev svensklärare som jag tänkte från början... Tänkte här återge de två regler som min svensk- och musiklärare på högstadiet lärde min klass. När man tänker efter blir det lite som matte.

De
Regel: Då du kan skriva "vi" istället för "dom" ska du skriva "de".
Exempel: Dom åker nu blir Vi åker nu, vilket innebär att De åker nu

Dem
Regel: Då du kan skriva "oss" istället för "dom" ska du skriva "dem".
Exempel: Han såg inte dom blir Han såg inte oss, vilket innebär att Han såg inte dem

Det var väl inte så svårt? Med tiden och lite övning kommer man instinktivt känna och/eller höra när det ska vara vilket. Hoppas att det här var till lite hjälp i alla fall ^^

Dagens citat:

"Man hinner med nästan hur mycket som helst, om man bara inte gör sig någon brådska."


Ha det så bra!
Kramar
Jessie