Hem, ljuva hem

Då var man hemma från Dalarna igen. Nåja, vi kom hem i söndags, men då var jag för trött för att orka skriva något och igår fick jag feber. Med andra ord låg jag i stort sett helt utslagen nästan hela dagen igår. Jag är fortfarande dålig idag och ska lägga mig en stund senare när jag har fixat klart vid datorn.

Men nu var det inte det som jag skulle prata om idag. Jag tänkte berätta hur vår helg/midsommar i Dalarna var i korta drag. Först när vi kom fram släppte vi ut katterna ur burarna och packade upp lite smått, för att sedan äta lunch tillsammans med sambons mamma. Sedan gjorde vi lite småsaker tills vi skulle åka in till Leksand vid 19-tiden (sambons mamma bor i Insjön - platsen där Clas Ohlsson kom till). Vi började med att se kyrkbåtarna ro. Det var tre stycken, där de spelade instrument i ena, sjöng i en annan och skulle ha någon dans i en tredje.

Kyrkbåt

En av de tre kyrkbåtarna


Sedan gick vi till Gropen tillsammans med alla människor. Gropen är en samlingsplats (eller hur man nu bäst ska beskriva det) i Leksand och skapades av ett stort meteornedslag om jag inte minns fel.

Mycket folk

Det var rätt mycket folk där, eller hur?



Där väntade vi på att spelmännen skulle komma med det som skulle vara på midsommarstången. Under tiden vi väntade fick vi höra några som pratade, sjöng och spelade.

Spelmän
Om man tittar noga kan man se tåget med spelmännen.

När de väl var på plats var det bara att vänta på att själva stången skulle resas med hjälp av saxar.  Det var två träpinnar som de surrat fast i varandra så att de fungerade som stora saxar och givetvis hade de fler än en. Min sambo påpekade att det är ganska kul att de tar upp stången på gammalt vis, d.v.s. med egen kraft istället för med lyftkran eller liknande. Visst, nu tog det ju en stund att få upp stången, men vi i "publiken" fick hjälpa till med att ropa "Åh hej" Wink

Midsommarstång
Midsommarstång
Midsommarstång
Midsommarstång
Midsommarstång


När stången var uppe var det dags för att dansa kring den! Självklart gjorde jag och min sambo det tillsammans med hundratals (kanske till och med tusentals) andra! Biggrin Vi gjorde det under några danser, men eftersom det var så pass många kring stången kunde man knappt röra sig eller bilda ring, så vi gav upp till slut. Men roligt var det. Jag kan inte komma ihåg när jag dansade kring en midsommarstång senast.

Dans
Försökte få med när alla dansar, men man ser det inte så tydligt.

Efter det gick jag, min sambo, hans mamma, hans syster och hennes pojkvän och köpte glass ^^ SIA-glass är faktiskt riktigt gott. Tror inte att jag började äta det förrän jag blev tillsammans med min sambo. Fast om jag har ätit det innan, har jag inte tänkt på det.

På lördagen gick vi upp till Clas Ohlson på Hjultorget och kollade lite och hann även sticka in till Knäckebrödsfabriken i Leksand innan det var dags för att grilla med sambon, hans mamma, hans syster och hennes pojkvän samt sambons morföräldrar. Vi grillade kött som min sambo köpt från sin chefs köttaffär (med andra ord kommer köttet från gården där min sambo jobbar). Det var riktigt gott kött. Synd att du missade det.

På söndagen var det tänkt att vi skulle ha åkt lite tidigt så att vi slapp all trafik och för att katterna skulle slippa den värsta värmen, fast istället blev det att spela paintboll! Smile Jag klagar inte, det var kul. Den här gången var det andra gången i mitt liv som jag har spelat paintball och nu blev jag bara träffad två gånger, så jag är inte lika gul och blå som jag var sist. Fast ena gången trodde jag att jag blev träffad men eftersom jag inte hade fått någon färg på mig antar jag att kulan bara snuddade vid mig. Roligt att skjuta på folk klädda i militäroveraller i skogen Wink Vi spelade i Falun på Ingarvets Paintball i Ingarvet. Min sambo och hans familj känner ägaren till det.

Kort och gott var det en händelsefull helg, men jag tyckte att det var väldigt skönt att bara få koppla av på soffan när man kom hem.


Dagens citat:

"Gudskelov att lögn finns, för tänk om allt vore sant."
(Okänd)

Ha det så bra!
Kramar
Jessie