Första advent

Idag är det första advent. Gud vad tiden flyger iväg! Har det verkligen gått ett helt år sedan sist? Nu i helgen har det varit ganska fullt upp. Fönster har putsats, lägenhet har städats, julsaker har kommit upp ... Men nu kan jag sitta ned en stund och koppla av. Visserligen låg jag och älsklingen i soffan en stund efter att granen kommit upp, och myste, men nu har jag inget speciellt som måste göras precis nu. Ganska skönt.

Alla fönster är inte färdigputsade (för att det dumma köksfönstret bråkade med mig igår -.-' ), så de sista (balkongdörren och sovrumsfönstret) tar jag i morgon. Aldrig kul att putsa fönster, men det måste ju göras. Vad man dessutom kan göra från och med idag (vad jag tycker) är att lyssna på julmusik, för nu har ju julen officiellt kommit igång. Älsklingen påpekade innan att det känna konstigt att första advent är i november och att man lyssnar på julmusik nu, för egentligen känns ju december mer som att julen verkligen har kommit igång. Jag håller med honom, men december är ju ändå snart här, så man kan nog hålla ut till dess.

Jag tänkte ha med tre låtar som jag verkligen ska lyssna på nu under julen. Okej, fyra låtar, för jag kom nyss på ännu en som jag tycker så mycket om. De första två är från Josh Grobans julskiva "Noël". Jag riktigt ryser när jag hör honom sjunga de här två, eftersom han trots allt har en så skön stämma. "Little Drummer Boy" har jag på en annan skiva, med en annan artist som sjunger, fast jag föredrar Josh Grobans version eftersom han faktiskt lyckas att få den så pass mycket mäktigare och på det sättet stärka låten. Den andra, "Thankful" är bara så mysig att lyssna på.

"Nu tändas tusen juleljus" är för mig en av de mest klassiska jullåtarna som finns. Jag har alltid tyckt om den allra bäst. Jag minns tydligt när man tvingades att gå till kyrkan på låg- och mellanstadiet. till jul. Att gå till St. Mikael-kyrkan i Malmö (vid Lindeborg) var bland det mest tråkiga som jag visste. När man är så pass liten känns ju vägen olidligt lång, fast när man väl var framme vid kyrkan och satt där för att sjunga, då var jag nöjd. Framför allt när vi sjöng just denna. Nu tycker jag å andra sidan inte riktigt om Carola som person, men hennes version av "Nu tändas ..." är fantastisk. Därför tolererar jag det.

"Julen är här". Otroligt bra låt och otroligt bra sångprestationer! Finns det mycket att säga om låten? Kanske ... På kören på gymnasiet (i tvåan om jag minns rätt) ville musikläraren att jag skulle sjunga solot i den här låten på julavslutningen Blink Jag tvärvägrade, med tanke på att jag dels inte kan sjunga och dels för att jag absolut inte kan göra det inför andra. Men låten är ändå bra ^^



 







 


Dagens citat:

"Medan man funderar på vad man ska göra kan man slå sig ner och sjunga en visa."
(Nalle Puh)

Ha det så bra!
Adventkramar
Jessie