Evil inside ..?

När man var liten och såg på film, läste bok och så vidare, hejade man givetvis alltid på de som var "goda". Storyn är ju oftast byggd på det sättet att man ska känna med huvudkaraktären (som oftast är "god") och identifiera sig med den. Om det är rätt eller fel att det oftast är så, kan man bara spekulera i. Fast på sätt och vis är det väl bra för i alla fall barn? Man påverkas allra lättast då man är liten och om samhället då vill ha medborgare som följer lagar och är moraliska varelser, är det nog klokast att föra fram sådana budskap till barn, så att de växer upp och tar till sig detta.

Fast finns det egentligen "gott" och "ont"? Usch, nu håller detta på att urarta till ett filosofiskt inlägg. Det jag menar är bara att världen är inte svart och vit. Det finns inte en sida som bara gör goda saker och en sida som gör onda saker. Jag anser att vad som är "gott" och "ont" avgörs av samhället som man lever i. Man präglas av det. Att äta hund och katt anser nog många är ett moraliskt förkastligt beteende, medan de som gör det finner handlingen helt normal.

Vart vill jag komma? Jag minns ganska tydligt när jag för första gången såg den storslagna klassikern "Lejonkungen" på bio. Efter filmen tjatade jag nog ihjäl mina föräldrar om hur synd det är om Simba och hur ond Scar faktiskt är. Nu när jag har blivit äldre har jag faktiskt - hör och häpna - börjat gilla Scar. Okej, det där med att han mördar Mufasa och är i färd med att göra samma sak med Simba är väl kanske inte helt okej i mina ögon, men annars tycker jag att han är lite tuff ändå. Smile Jag är väldigt förtjust i sången "Var beredd"/"Be prepared" som han sjunger i filmen. Fast, den franske skådespelaren tycker jag inte riktigt passar till att göra rösten till Scar. Då är den svenske (Rikard Wolff) och den amerikanske (Jeremy Irons) bättre, för de låter lite onda båda två ^^ Om du mot förmodan har missat filmen och därmed låten, får du i alla fall chansen att höra den här, på svenska. Och om du sedan tycker som jag, att Scar är en tuff figur, är det bara kul. Wink Vem vet, jag är kanske lite ond innerst inne ...








 


Dagens citat:

"Oh, I like Sweden!"
(Arbetare på Bryssels flygplats vid säkerhetskontrollen som kollade genom mitt handbagage maj 2008)

Ha det så bra!
Onda kramar
Jessie