Ätstörningar - del 3

Här kommer det sista om ätstörningar från boken "Pang på rödbetan - matglädje och måbra-kickar för unga".

"Body Mass Index förkortas BMI. Det får du fram genom att dividera din vikt med din längd i kvadrat. Gör så här:

Exempel:
65 kg delat med
1,74 m x 1,74 m: BMI 21,5

Så här kan du träna beroende på ditt BMI:
BMI under 18: Träningsförbud
BMI 18-19: Träna 1 gånger/vecka
BMI 19-20: Träna normalt 3-4 gånger/vecka
BMI över 20: Fri träning

Hur ska man då äta om man känner att man börjar bli fixerad vid mat och få ätstörningar?

Använd kostcirkeln, allt där ska ingå under en dag för att kroppen ska få de näringsämnen den behöver. Så här bör en dags matsedel se ut:
Frukost: Två mackor, fil/yoghurt och ett glas juice.
Mellanmål:1 frukt
Lunch: Varm mat enligt tallriksmodellen: En del kolhydrater (pasta, ris, potatis ...), en lika stor del grönsaker och en något mindre del protein (fisk, kött, kyckling eller vegetariska alternativ)
Mellanmål: 1 frukt
Middag: Lagad, varm mat enligt tallriksmodellen. Ät helst tillsammans med familjen eller vänner.
Kvällsmål:En macka (för att blodsockret inte ska sjunka för lågt under natten)

Äter man så här regelbundet kopplar kroppen ur det alarmsystem som den slår på när den får för lite näring och kan prestera maximalt både i skolan och på träningen. 90 - 95 procent av maten går direkt åt till förbränning och resten till att bygga upp de celler som behöver förnyas. Tränar man mycket behöver man dock äta mer till mellanmål.

I maten finns en mängd näringsämnen som kroppen behöver och inte kan tillverka själv, som aminosyror och essentiella fettsyror. Får vi inte i oss dem i kosten, och de finns inte i chips och godis, mår vi dåligt, och kroppens funktioner bryts ner.

Fakta i texten kommer främst från en intervju med överläkare Ola Raphael på AnorexiCenter i Malmö, men även från Läkemedelsboken från Apoteket och från Folkhälsoinstitutets <<Ett liv av vikt - fem år senare>>."


Återigen vill jag påpeka att BMI inte är att lita på. Det fanns en artikel i Metro för ett tag sedan och jag tänkte försöka att lägga upp den här. Där finns det "bättre" metoder.
 

Vikt


Klicka bara på bilden, högerklicka sedan och välj "Spara bild som ..." så kommer du att kunna läsa artikeln mycket bättre.

Innan jag avslutar för idag vill jag bara säga att jag saknar min älskling så himla mycket. Ikväll åkte han upp till Dalarna för att hjälpa till att flytta och kommer inte hem förrän på söndag. Redan ute på parkeringen, innan han hade hunnit sätta sig i bilen saknade jag honom så himla mycket. Och när jag kom in i lägenheten efter att han hade kört var saknaden obeskrivlig. Visserligen är det alltid jobbigt att vara ifrån min älskling, men nu känns det nog ännu värre eftersom det känns som om vi inte har haft tillräckligt med tid för varandra på sistone. Men det ska ändras på efter att han har varit i Skara i nästa vecka. Längtar obeskrivligt mycket tills han kommer hem till mig. Hoppas att han vet det HjärtaKram


Dagens citat:

"I kärlekens krig segrar den, som ger sig."
(Italienskt ordspråk)

Ha det så bra!
Kramar
Jessie