Felanvändning av "så"

Förutom särskrivningar, att se dom i skriven text när det syftas på de eller dem och felanvändning av de och dem, reagerar jag negativt på texter där figurerar för mycket. Fast felanvändning i det här sammanhanget är förmodligen fel att säga. Nåväl, inte helt och hållet fel, men mer korrekt är nog att använda missbrukar. Jag är dock medveten om att det kan vara knepigt att veta när eller om man ska använda vissa ord, som exempelvis . Allra helst om det är en vana. Själv har jag en egen ytterst irriterande vana när det kommer till skrift (jag försöker att jobba bort den) och någonstans läste jag att just det kan bero på min uppväxt i Malmö.

Tydligen brukar malmöiter (befolkningen i Malmö) nästintill överanvända, eller i alla fall använda väldigt mycket ju när de pratar och skriver. Själv har jag blivit mer kritisk till hur jag skriver och har upptäckt att jag "gärna" använder ju när jag skriver, vilket är ganska irriterande.

Block

Hur ska man då göra för att slippa de här små, och oftast onödiga, tilläggsorden? Visserligen är t.ex. eller ju ibland viktig i en mening för att man ska få fram det man vill ha sagt. Men många gånger är de fullkomligt onödiga. Mitt tips är;

om du har skrivit en mening med t.ex. i, bör du gärna läsa om den (kanske till och med högt?) så som det står. Läs därefter om meningen, men den här gången ska du testa att ta bort det där ordet när du läser meningen. Tänk dig att ordet har skuttat iväg från texten. Efteråt ska du fundera på om meningen fungerar lika bra utan ordet? Om det gör det, ska du genast radera ordet.



T.ex.


I kväll så ska jag titta på tv. eller    I kväll ska jag titta på tv.
I den här meningen ser vi att är onödigt eftersom meningen är lika bra (om inte bättre!) utan .



Det här projektet är så pass viktigt för vårt företag ...

eller

Det här projektet är pass viktigt för vårt företag ...
Här måste dock vara med, eftersom meningen haltar utan ordet.


Förstod du skillnaden? Man tror kanske inte att detaljer spelar någon roll när man skriver, men det spelar roll! Utifrån en text kan man få sig en bild av hur skribenten är. Om en arbetsansökan innehåller stav- och/eller funktionsfel, gallras man bort ganska snabbt. Tänk därför på hur du skriver!


Dagens citat:

"En trädgård måste vårdas och kläs på samma sätt som kroppen."
(George Herbert)

Ha det så bra!
Missbrukande kramar
Jessie
#1 - - Hanan ;):

Du skulle passa bra som svensklärare ;) Jag iaf har lärt mig massor av dig =)