Inte "the one and only"

Om man inte läser juridik finns risken att man lever i villfarelse när det rör sig om rikets författningar. Det gjorde jag innan jag började läsa på gymnasiet och varje gång som jag förklarar hur det ligger till för de juridiskt oinvigda, blir de alltid förvånade (och ibland verkar de nästan inte tro på mig).

Ifall jag säger Sveriges lagar eller lagboken tänker du (om du inte har pluggat juridik eller på annat sätt blivit juridiskt insatt) förmodligen på den blå bok som heter "Sveriges Rikes lag". Vad säger du om jag påstår att den blå boken är en av flera "lagböcker"? Jag känner till tre, men har för mig att en av lärarna på min nuvarande utbildning (Paralegal) sade att det fanns i alla fall någon till. De "lagböcker" som jag känner till är den blå (som troligtvis är den vanligaste och det är den som domstolarna använder), den röda och den gröna. Det är olika förlag som ger ut de här böckerna - därav de olika färgerna. Något annat som också skiljer böckerna åt är strukturen i dem.

Sveriges Rikes Lag


Nu vet du det. Vad säger du om jag påstår att "lagböckerna" inte innehåller rikets samtliga författningar? Visst låter det konstigt? Men det är sant. De författningar som finns i "lagböckerna" (i alla fall i den blå) är endast de vanligaste och mest användbara för domstolarna. Min rättskunskapslärare på gymnasiet förklarade att om man skulle försöka samla samtliga författningar i bokform, skulle den boken bli ofantligt stor. Flera meter tjock om jag inte misstar mig. Således finns det många fler författningar än de som återfinns i "lagböckerna" och de kan man finna i SFS (Svensk FörfattningsSamling). SFS finns både i tryckt form och elektronisk form.

Ett sista tillägg som gäller "lagböckerna" är att de kommer ut varje år eftersom det sker en del förändringar mellan upplagorna. Oftast sker det inte särskilt många förändringar, så att köpa "lagboken" varje år behövs inte. Vartannat år brukar räcka.

Påskris
Glad påsk!

 

Dagens citat:

"Lycklig den som inte sörjer vad hon saknar utan glädes åt vad hon har."
(Okänd)

Ha det så bra!
Lagliga kramar
Jessie