Om och ifall

Är du en av de som brukar säga meningar som innehåller både "ifall" och "om"? I så fall kan jag tala om för dig att det är onödigt, och varför det är det.

Exempel: "Jag tänker vänta och se ifall om han nämner det."
Det här låter kanske korrekt i mångas öron, men det är bara en upprepning, därför att "ifall" och "om" är synonymer. Det innebär att de betyder samma sak.

Kompis
Min kompis på seriemuseet i Bryssel. Eller, det är kanske ett självporträtt av lilla jag? Man vet aldrig ...

Korrekt är därför:
  • "Jag tänker vänta och se ifall han nämner det."
eller
  • "Jag tänker vänta och se om han nämner det."

Jag tror inte att du skulle säga "om om", men om du säger "ifall om" (eller "om ifall") är det precis det du gör, fast i en annan klädsel. Något som kan vara värt att tänka på.


Dagens citat:

"Den som inga barn har, vet inte vad äkta kärlek är."
(Italienskt ordspråk)

Ha det så bra!
Kramar
Jessie
#1 - - ifall:

Finns det någon skillnad i ordens betydelse? Alltså spelar det nån roll när man använder "om" eller "ifall"?