Bästa bok

Bokjerka: Vilken är den bästa boken som din/dina favoritförfattare har skrivit? Observera att du bara får välja en bok per författare.

Nuförtiden har jag egentligen bara två författare som jag skulle vilja kalla för favoritförfattare - Nora Roberts och John Grisham. Jag beundrar Nora Roberts sätt att skriva otroligt mycket och önskar att jag kunde skriva åtminstone en bråkdel så bra som hon. För tillfället kan jag inte peka ut varför jag gillar John Grisham så mycket, men jag anar att det kan ha att göra med att hans böcker i stort sett alltid handlar om jurister. Dessvärre har Henning Mankell åkt ned från titeln som favoritförfattare och det beror på att jag inte längre tycker att han skriver så bra som jag från början tyckte att han gjorde.

Mördande hetta

Den bok av Nora Roberts som jag tycker allra bäst om är "Mördande hetta". Det var den första bok av Nora Roberts som jag läste och den gjorde att jag förälskade mig i hennes skrivande. Då visste jag inte att hon dessvärre har samma upplägg i sina böcker och kanske är det därför som jag känner extra starkt för boken. Den tog mig med storm. Det och att den är otroligt spännande. Berättelsen inleds med att elvaåriga Reena Hale får uppleva när familjens restaurang brinner ned och att hon från den stunden fascineras av eld. Man får sedan följa henne när hon växer upp och kämpar för att bli brandman. Fast vad hon inte vet är att någon annan också fascineras av elden. Någon som Reena Hale känner. Någon som använder elden för att skada Reena Hale. Någon som inte tvekar att döda andra.



"Den oskyldige mannen" är den av John Grishams böcker som berörde mig mest och som jag därför tycker är en av de bättre som han har skrivit. Skrämmande nog är den baserad på en verklig händelse om en man som i USA dömdes till döden för ett brott han inte begått. Bara för att åklagare och polis bestämde sig för att det var han. Man blir rädd av vetskapen att sådant förekommer, för det borde absolut inte göra det!

De här två böckerna rekommenderar jag varmt!


Dagens citat:

"Jag tänker rätt...men dirigerar i fel takt."
(Eugene Ormandy, dirigent och ledare för Philadelphias symfoniorkester)

Ha det så bra!
Kramar
Jessie