Längsta boken?

Bokjerka: Vilken är den längsta bok du har läst?

Det här är en fråga som man kan tolka på olika sätt som jag ser det. Dels om man talar om flest antal sidor, dels om man talar om flest antal ord. Egentligen är det här en fråga som jag inte kan svara på. Vare sig det gäller flest antal sidor eller ord. Anledningen till det är mycket enkel. Jag minns inte allt jag läser. Jag menar, jag kan inte på rak arm rapa upp alla titlar som jag har läst. Däremot kan jag minnas om jag ser titeln igen, oavsett hur lång tid efter läsningen det handlar om.


Därför blir det här svaret inte helt korrekt. Men när det kommer till antal sidor får det bli att jag tittar i bokhyllan och utser en vinnare. *reser mig och går in till bokhyllan i sovrummet och kommer sedan tillbaka* Och priset går till ... *trumvirvel hörs* "Luftslottet som sprängdes" skriven av Stieg Larsson med 704 sidor. Fast det finns säkert någon annan bok som jag har läst som har fler sidor än det här.

Att kunna avgöra vilken bok som är den längsta baserat på antal ord är däremot väldigt mycket svårare. Här har det nämligen inte med tjockleken att göra, utan med bokstävernas storlek och typsnitt. Och för att kunna avgöra vilken bok som är längst på det här sättet måste man räkna varje ord. Här kan man inte kika längst bak i boken. Därför kan jag inte kora en vinnare vad gäller flest ord. Möjligtvis om jag någon gång i framtiden har väldigt tråkigt. Men inte i nuläget. Med andra ord har jag bara ett ord att säga: Pass!

Dagens citat:

"Jag tycker att televisionen är mycket lärorik. Varje gång någon sätter på den, går jag in i ett annat rum och läser en bok."
(Groucho Marx)

Ha det så bra!
Kramar
Jessie
#1 - - Hanan ;):

Lagboken! Fast man har kanske inte läst hela men läst i den i alla fall ;)