Delvis fel

Även om en hel del av våra svenska komiker bara är glyttiga, så finns det vissa som faktiskt är roliga och inte går för långt när det kommer till det passande. Fast efter i måndags vet jag inte riktigt om jag ska räkna Magnus Betnér till den gruppen längre. Han är brutalt ärlig men samtidigt rolig, fast efter att ha sett "Betnér på China: Livets ord" i tv blev jag gruvligt besviken på honom.

Han började roligt, men sedan gick det lite upp och (mest) ned. Han höll sig kvar för länge vid vissa saker, precis som en pitbull. Det är okej att skämta om saker och ting, men när man håller på för länge och verkligen mjölkar ur det, blir det bara jobbigt till slut. Det var just det som hände med Herr Betnér. Dock var det en annan sak som jag reagerade starkast på och det var på grund av det som han miste en del av min respekt.

"Alkoholism är ingen sjukdom."  Det var vad han påstod ett flertal gånger, men redan den första gången som orden lämnade hans tunga fick han min uppmärksamhet. Visst, alkoholism är kanske ingen sjukdom för vissa, men generellt är den det. Han kontrade eventuella motargument med att man aldrig hör en packad människa säga att den är sjuk (syftning på alkoholism). Nej, det må vara sant, och jag tror att jag kan ha en möjlig förklaring. Om den stämmer vet jag inte, men kanske. Låt oss säga att vi har en full människa framför oss och att alkoholismen för den personen har blivit en sjukdom. Personen själv medger säkert inte det, och det kan bero på att personen i fråga inte har nått insikt om sin sjukdom. Personen i fråga har inte förstått att han eller hon har problem med alkohol.

Kuack
Ölen "Kuack" som finns i bl.a. Belgien

En klar jämförelse kan göras med ätstörningar. Det är i stort sett samma sak. Menar Herr Betnér då att ätstörningar inte är en sjukdom? Kanske långsökt att säga, men det börjar ungefär på samma sak. Alkoholism börjar med att man börjar dricka alkohol. Anledningarna är olika, men låt oss säga för att det är (inte enligt mig) gott. Personen får mersmak för det och fortsätter dricka och förmodligen eskalerar drickandet tills personen har mist kontrollen, men inte inser att det är så. Ätstörningar har olika början, men låt oss säga att en person vill leva hälsosamt. Den anledningen förekommer ofta i "Supersize vs Superskinny". Personen slutar då att äta sådant som anses vara ohälsosamt och ju längre tid som går, desto fler saker "inser" personen inte är nyttigt och plockar bort det från menyn. Träning är många gånger också ett viktigt inslag i att vara hälsosamt och personen ökar sina träningspass till många gånger i veckan. Även detta beteende kan eskalera och till slut har personen ifråga en ätstörning, men inser inte det.

Om man har drabbats av något sådant här, inser många inte förrän mycket långt senare (när det nästan är för sent) vad som pågår. Både alkoholism och ätstörningar (både då man hetsäter och blir överviktig och när man minskar matmängd/slutar äta och blir underviktig) är något mycket allvarligt och något som jag tar på fullaste allvar. Därför blir jag arg när Magnus Betnér säger sådant här. Visst, det är hans åsikt och den har han rätt till. Jag respekterar den. Men att säga att det aldrig är en sjukdom är en mycket grov generalisering och lögn. Jag vet att han skulle säga att han skiter i vad jag tycker. Det gör han som han vill. Jag är van vid det svaret, men han borde tänka sig för åtminstone lite innan han yttrar sig. Yttrandefrihet i all ära, men det finns en gräns för när det man säger bli opassande. Tyvärr överskred han den gränsen igår.


Dagens citat:

"You can't runaway from yourself."
(Michelle Branch - Are You Happy Now)

Ha det så bra!
Besvikna kramar
Jessie