Dolda hemligheter

Äntligen har jag fått tid att kunna avsluta ännu en bok. Den här gången var det Lisa Jackson's "Dolda hemligheter".

Dolda hemligheter



"Shelby trodde hon lagt Bad Luck bakom sig. Hemstaden hon lämnat för tio år sen, då hennes värld slogs i spillror och hennes dotter hade dött. Ett anonymt brev påstår nu att dottern lever ...

För Nevada, Shelbys tidigare käraste, är Shelbys hemkomst en bitter påminnelse om att han aldrig var tillräckligt god för henne. Även nu svävar hans dåliga rykte omkring honom, men inget har ändrat känslorna hon väcker hos honom - och han kan vara fadern till barnet hon letar efter.

Inte bara Shelby är på väg till Bad Luck. Efter falska anklagelser för mord och tio år i fängelse kommer Ross McCallum hem för att göra upp med det förflutna, speciellt med Shelby och Nevada. Nu, medan temperaturen stiger, leder Shelbys sökande efter sanningen fram till att mystiken kring mannen hon älskar tätnar och hennes eget liv är hotat ...
"


Vad kan jag säga? Förutom en hel del tryckfel är språket behagligt att läsa och det finns definitivt mycket spänning här! Trots att man till en början känner otålighet när författaren går likt katten kring het gröt då hon berättar om en av huvudkonflikterna i boken, är det den där ovissheten som gör att man fortsätter att läsa. Man vill helt enkelt veta vad som händer. Sedan blir man inte uttråkad under berättelsens gång. Även om själva berättelsen inte kommer så långt, händer det hela tiden en del småsaker som gör att man hålls fast. Det är bra!

Alla bra saker har en baksida ... Precis som med Nora Roberts böcker är den här väldigt förutsebar, vilket jag tycker är synd. En av huvudkonflikterna var kanske inte särskilt förutsägbar, fast egentligen visste man ändå hur just den skulle sluta. Jag hoppades dock på motsatsen, för jag gillar när det sker på sätt som man inte förväntar sig. Förutsebarheten är alltså ett minus. Ett annat minus är många av dialogerna. Särskilt mellan Shelby och Nevada. Nu är jag kanske väldigt krass, men jag har svårt att tro att man talar på det sätt som de gör, om man befinner sig i en liknande situation. De är inte särskilt trovärdiga i mina ögon, men dialoger brukar många gånger vara svåra att få trovärdiga.

En tredje sak som jag tycker är ett minus är karaktärernas allt för ofta överdrivna känslor. De förstorar upp problem som egentligen inte finns. Man kan säga att de gör hönor av fjädrar. Det är ganska synd att en berättelse kan missa många pluspoäng genom det.

Förutom det var det en spännande berättelse som jag (och allra mest i slutet) hade svårt att släppa. Värd att rekommenderas? Det kan du skriva upp!


Dagens citat:

"Kompromissa inte med dig själv. Du är allt du har."
(Janis Joplin)

Ha det så bra!
Kramar
Jessie