Nytt lagförslag

Det här var ett ämne som vi tog upp under sista veckan innan jul i skolan på juridisk svenska-lektionerna. Hittills har det inte funnit något förbud mot att filma, fotografera etc. folk när de t.ex. duschar. Vår lärare under den veckan, Mårten Schultz, berättade om att en styvpappa (har för mig att han inte var biologiska pappan) hade monterat in en kamera i duschen och filmade när sextonåriga dottern i familjen duschade. Dock kunde han inte dömas för det finns inget förbud mot detta. Möjligtvis, berättade vår lärare, om man sprider exempelvis sexfilmer. Då finns det en chans att de personerna kan bli dömda för förtal. Men nu verkar det vara ett lagförslag på ingång som ska förbjuda fotografering eller filmning i smyg! Det finns att läsa om förslaget på den här bloggen och i den här artikeln. (Uppdatering: Mårten skriver även om det här.)

Jag har själv inte läst genom förslaget särskilt noga än, men det ämnar jag att göra så fort jag får tillfälle. Dock känner jag mig lite missnöjd, fast jag ska nog inte måla fan på väggen innan jag har läst genom lagförslaget. Varför är jag missnöjd då? Jo, det är ju bra att de kan komma åt den där typen av filmning, som exempelvis fotografering/filmning inne på toaletter etc., men annars då? Kommer det finnas ett skydd mot att man blir filmad/fotograferad utan att vilja det? T.ex. om jag fotograferar min älskling (som inte tycker om att vara med på bild) och sedan lägger ut bilder på honom här på bloggen, kommer min älskling genom det nya lagförslaget få ett skydd mot den här sortens handlande?

Precis som älsklingen är jag också av den åsikten att jag inte tycker om att bli fotograferad (om jag inte själv har valt att bli det) och jag tycker absolut inte om att bilder på mig läggs ut på nätet i något sammanhang. Kommer jag genom den nya lagen, om den nu antas, att få skydd mot att få bilder upplagda på nätet mot min vilja? Nu vet jag mycket väl att just den punkten inte är lika akut som syftet bakom förslaget. Jag ska ta och läsa genom förslaget på 46 sidor och se hur det kan tolkas och vad som är meningen bakom. Hur som helst är det ett bra initiativ (trots att det verkar ha varit på gång länge). Nu får man bara hoppas att den kommande lagen, om den nu antas, inte missbrukas. Den som lever får se.


Dagens citat:

"Ju större motstånd vi stöter på, desto mer energi utvecklar vi för att ta oss igenom."
(Okänd)

Ha det så bra!
Lagförslagskramar
Jessie
#1 - - Cherry:

Men det är väl redan olagligt att lägga upp bilder på någon utan personens tillåtelse? Har jag för mig iaf :P