Betydelsefull samling

Den julen då jag gick i åttan fick jag en bok i julklapp där författarens namn kändes bekant. På bokomslaget fanns, förutom titel och författarnamn, en bild på en död svan. Det visade sig vara en kriminalroman och till slut kom jag på varifrån jag kände igen författaren. Det var han som skrivit "Eldens hemlighet"!

Om du ännu inte har listat ut det, var författaren Henning Mankell och boken som jag fick i julklapp var ingen mindre än "Innan frosten". Då var den den senaste boken om poliskommissarie Kurt Wallander i Ystad (nu är den senaste och sista boken "Den orolige mannen"). "Innan frosten" blev mitt första möte med Wallander och jag var helt enkelt fast. Så fort jag läst klart julklappen rusade jag till biblioteket för att låna de andra böckerna i Wallander-serien. Dock läste jag inte dem i ordning, vilket jag tipsar dig om att göra ifall du vill läsa dem. Mankell (slutet av namnet uttalas exakt som man uttalar "ell" i "eller") utnämndes till min favoritförfattare och jag såg upp till honom och hans skrivande. Därför satte jag upp som mål att läsa alla hans böcker (vilket jag nästan också gjorde).

På gymnasiet (minns inte exakt när) cyklade jag till Coop Forum på bokreans första dag och var där när Coop Forum öppnade. Förväntansfull gick jag raskt fram till böckerna och plockade till mig samtliga böcker i Wallander-serien. När jag hade betalt och var på väg hem igen var jag otroligt glad över att äntligen få ha samtliga böcker i serien i min besittning.

Böckerna i Wallander-serien

Som du vet tycker jag väldigt mycket om att läsa och det har jag i stort sett alltid gjort. Innan jag kunde läsa brukade jag titta i min systers böcker och hitta på mina egna berättelser, beroende på vad boken hette eller vad det var för bild på framsidan. Fast jag bläddrade i dem som om jag läste på riktigt. Sedan blev jag besviken när jag väl kunde läsa och upptäckte att det som stod inte alls överensstämde med vad jag hade hittat på.

När jag sedan fyllde sju år och i första klass fick mitt allra första lånekort var jag överlycklig. Från den stunden kunde jag låna mina egna böcker. Innan hade jag gått till biblioteket med mina föräldrar (mest pappa) och min syster och sedan hade (oftast) pappa fått låna de böcker som jag slutligen valt ut. Men i samma stund som jag fick mitt eget lånekort kände jag mig otroligt stolt. Om jag inte minns fel försökte jag efter det att dra med mig pappa oftare till biblioteket och de flesta gånger lånade jag nästan fler böcker än vad jag kunde bära. Vilken tur att man hade med sig en vuxen som kunde bära Wink

Det bästa med att läsa är att man för stunden träder in i en annan värld och kan glömma bort verkligheten. Det gjorde jag då jag läste böckerna om Wallander och det var vid det tillfället betydelsefullt för mig. Att de dessutom var spännande var också på plussidan. Det är därför som böckerna betyder så pass mycket för mig. De hjälpte mig att tänka på annat när jag behövde det. Nu tycker jag dock inte att Mankells skrivande är det bästa (spännande ja, men själva sättet att skriva är inget som jag ser upp till längre), men det tyckte jag då. Min bild av honom förändrades kanske också efter att ha fått träffa honom när han signerade "Kinesen" i Malmö. Kortfattat kan man väl säga att han visade tydligt att han hellre ville vara någon annanstans när vi pratade.

Jag ska ta mig tid att läsa dem igen. Se om jag tycker annorlunda än vad jag gjorde för alla de där åren sedan. Det ska bli spännande.


Dagens citat:

"Romantiken dör om han dricker champagne ur din toffel och sätter Dr Scholls hålfotsinlägg i halsen."
(Phyllis Diller)

Ha det så bra!
Betydelsefulla kramar
Jessie