Fröken? Nej, men fru!

Hem ljuva hem! I söndags (17 juli) satte jag och älsklingen fötterna på svensk mark igen efter ungefär en veckas vistelse i Italien och i måndags (18 juli) kom vi hem till lägenheten i Åkers Styckebruk, efter att ha varit ifrån den sedan 8 juli. I ärlighetens namn kändes det lite konstigt att komma hem, men samtidigt var det väldigt skönt. Efter de här dagarna har jag insett att jag är en människa som inte trivs att vara på resande fot alltför länge. Nästan med en gång efter att vi hade lämnat av lejonen hos min svärmor, saknade jag dem och saknaden efter dem (plus en släng av hemlängtan) växte sig starkare under vår vistelse i Rom. Fast det var ändå trevligt, bortsett från en detalj som jag kommer återkomma till senare.

Jaha, då var man gift då. För att vara ärlig märker jag ingen skillnad, förutom de gånger då jag ser på ringen på min vänsterhand. "Just det, jag är gift nu." Första gången som jag skulle benämna älsklingen som min make (ja, jag föredrar "make" framför "man" - om det är nördigt gör det mig till en stolt nörd Wink) fick jag tänka i några sekunder eftersom jag av vanans makt höll på att säga att han var min pojkvän. Men jag kommer vänja mig med tiden.


Ringen


Innan jag åkte i väg lovade jag att dela med mig av mina upplevelser och det kommer jag att göra. Dock tänkte jag dela upp det i olika avsnitt så att du inte svimmar av utmattning när du läser (fast risken finns att du kanske gör det ändå, men då har jag i alla fall underlättat läsningen lite). Jag kommer att variera inläggen om bröllopet och resan med andra inlägg så du inte tröttnar på mig lika snabbt. Smile Vi talade om för gästerna att bilderna på bröllopet inte fick läggas ut på nätet i något sammanhang, men de bilder som kommer förekomma här i bloggen är utvalda av mig och älsklingen. Vårt förbud angående gästernas spridning av bilderna är för att vi inte vill att våra bröllopsbilder sprids hur som helst och det hoppas jag att de tar hänsyn till. Bilderna från bröllopet är tagna av mig, älsklingen, min svägerska eller hennes sambo med vår kamera samt min svärmor med hennes kamera (beror helt och hållet på vilka bilder som kommer att läggas upp). Rom-bilderna är tagna av mig och älsklingen.

I dag tänkte jag i alla fall ge en sammanfattning av de här dagarna och påpeka lite som jag tycker kan vara värt att tänka på. Bröllopsdagen var trevlig och absolut minnesvärd. De flesta var väldigt snälla och otroligt hjälpsamma. Framför allt vill jag rikta ett enormt tack till min svägerska och hennes sambo som var till ovärderlig hjälp under helgen. Och tack till er andra som också hjälpte till på olika sätt!

Vad har jag att säga om Rom då? Otroligt varmt och torrt, så man fick i alla fall skölja av sig varje dag eftersom man blev smutsig av att traska runt i dammet. Biltjuvar kör de som också! Jösses, man trodde knappt att det fanns några trafikregler med tanke på att det i princip inte fanns några filer (fick de plats med tre bilar bredvid varandra på gatan, körde de tre bilar bredvid varandra) och att de körde med ljusets hastighet (för att uttrycka det milt) - även på trånga smågator med gatsten. Utryckningsfordon verkar inte ha någon rätt att köra mot rödljus, trots att de har blåljus och sirener igång. Under hela vår vistelse hade vi ambulanssirener som bakgrundsljud och de sirenerna lät ganska roliga. De enda sirenerna som var bekanta var "carabinieri"-bilarnas sirener, eftersom de lät precis som de svenska polissirenerna.

Forsavägen
Forsavägen här i Åker.


Överallt fanns det människor som antingen ville sälja saker, eller på annat sätt lura till sig pengar av turister. Eftersom det florerar med ficktjuvar i Rom råder jag dig (om du funderar på att resa dit) att inte ha värdesaker i fickorna och att hela tiden ha full uppsikt och kontroll över dina saker. Om du inte är beredd på att bli av med stora summor på nonsens, föreslår jag att du är försiktig med vem du svarar, för plötsligt kan du riskera att bli av med dina saker eller tvingas betala för något som du lurats till. Jag och älsklingen råkade ut för det sistnämnda trots att vi var försiktiga, men vi behövde inte betala fullt så mycket som de hade hoppats på. Fast det blev ändå mer än nödvändigt. Förutom det och att många var påträngande (både försäljare och personer som arbetar på restauranger) var det trevligt och även intressant. Fast jag kan hålla med en som skrev något om sin Rom-resa på internet: har man sett Rom en gång, räcker det.


Dagens citat:

"En sann vän är en sällsynt fågel."
(Latinskt ordspråk)

Ha det så bra!
Kramar
Jessie
#1 - - Hanan:

Haha så du vill inte se Rom igen ;) Jag vill fortfarande se den. Men var ni inte på tex historiska platser som kan vara intressanta att besöka?