Arraksbollar

Jag vet inte hur det är för dig, men själv är jag förtjust i dammsugare/arraksrullar (envisas dock med att jämt säga "arrakasrullar" ... Jag borde lära mig läsa eller i alla fall kolla synen). För ett tag sedan testade jag på att göra en annan variant av arraksrullarna, nämligen arraksbollar. Man gör likadant som med dammsugarna, fast bara fram till det att man ska rulla dem. Istället för att rulla dem till längder, rullar man dem till bollar och istället för att klä dem med mandelmassa/marsipan och doppa ändarna i smält blockchoklad, rullar man bollarna i strössel och lägger dem sedan i lite större knäckformar. Toppits knäckformar tyckte jag var alldeles för minimala.

Strössel

Receptet föreslog chokladströssel, men eftersom jag inte hittade det i affären och dessutom gillar att testa på nya saker, köpte vi en strösselblandning. Ska bara påpeka att det går åt väldigt mycket strössel (i stort sett hela strösselförpackningen som vi köpte gick åt och innan bakningen hade jag knappt rört den) och det är viktigt att hålla "degen" fast (vilket innebär att man får sätta in det i kylen med jämna mellanrum) eftersom det annars kletar för mycket och det blir svårt att få på strössel.

Arraksbollar
Arraksboll
Arraksbollar
Arraksbollar
Arraksbollar
Arraksbollar

För övrigt tyckte jag att de var goda och kan absolut tänka mig att göra det igen. Och det fungerade utmärkt att ha annat strössel än just choklad.

Arraksbollar
Arraksbollar



Dagens citat:

"Barnbarnen är livets efterrätt."
(Okänd)

Ha det så bra!
Kramar
Jessie
#1 - - Hanan:

mmmm va gott :)

#2 - - esther:

åh, det där ser gott ut!



svar: ja, det är hemskt :( Och någon man får lära sig att leva med. Jag har accepterat nu att jag aldrig mer kommer att få träffa min bebis.