Oacceptabelt kundbemötande

Snart är det dags för den stora dagen då jag och älsklingen blir make och maka. Jag längtar verkligen och ser fram emot den dagen. Nu är det mest småsaker som ska ordnas, däribland älsklingens slips. Problemet ligger inte i att hitta en slips, utan att hitta rätt nyans som matchar klänningen. De vi har hittat är antingen för ljusa eller för mörka.

När jag ändå hade en lektionsfri dag den sista måndagen i maj, passade jag på att åka in till Stockholm för att fixa en del ärenden, och bland det fanns slipsjakt. För det måste väl finnas en mängd slipsförsäljare där, eller hur? Och det fanns en hel del, även om de inte hade exakt det som jag sökte. Trots att jag kände viss besvikelse över att inte få tag på det som jag sökte var det ingenting i jämförelse med den ilskan som jag kände över hur butiksbiträdena behandlade mig! Jag var så arg att jag nästintill kokade inombords. I nästan alla butiker som jag var inne i, tittade biträdena nedlåtande på mig och om man hade givit deras blickar en röst, skulle de ha sagt något i stil med "Vad har du här att göra?" eller "Vem tror du att du är som kommer hit?" Är det verkligen så man ska behandla potentiella kunder?! Ge dem blickar som får dem att känna sig ovälkomna innan de ens har kommit in?


Busskur

Vad får dem att tro att bara genom att kasta en blick på en potentiell kund, kan de avgöra om personen i fråga är betalningsduglig eller ej? De kan knappast veta om jag är förmögen eller ej, bara för att jag väljer att klä mig i jeans eftersom det är kläder som jag trivs att gå i. Om jag skulle ha blivit miljonär på studs hade jag fortsatt att gå i mina jeans. Jag klär mig i det som jag tycker om och inget annat och det kommer jag fortsätta att göra. Dessutom, vad spelar det för roll för butiksbiträdena om jag är förmögen eller ej? Det enda de ska bry sig om är om jag är kreditvärdig och att ge god service. Jag må vara ganska korkad ibland, men så korkad som att gå in i en affär där jag vet att jag inte har råd med varorna är jag inte. Det var bara en försäljare som tycktes se bortom det yttre och det var den siste som jag var inne hos (butiken ligger på Jungfrugatan i Stockholm). Han var så gulligt trevlig och hjälpsam att all min ilska rann av mig och när jag gick därifrån gjorde jag det med ett leende på läpparna. Inte kunde jag heller känna samma ilska som jag tidigare känt. Ett stort plus och tummen upp till honom!

Jag har praktiserat i butik vid två tillfällen och vet att det är oerhört viktigt att vara trevlig mot kunderna, även om de obefogat skäller ut en (been there, done that). Det gäller att bita ihop och försöka ignorera sina egna känslor. Är det att vara trevlig genom att ge potentiella kunder ovälkomnande blickar? Absolut inte! Ett stort minus och flera tummar ned till alla de butiksbiträden som dömer ut eventuella kunder baserat på utseendet. Blä!


Dagens citat:

"Så var kommer Cannes-festivalen att hållas i år?"
(Christina Aguilera)

Ha det så bra!
Oacceptabla kramar
Jessie