Röra om i grytan

När vi hade våra slutpresentationer i Kommunikation började jag och en klasskamrat att prata om en ganska vanlig företeelse vid utbildningar. När man går på en utbildning blir det automatiskt att man sätter sig på samma plats varje dag under hela utbildningen. Oftast i alla fall, för precis som med allt annat finns det undantag. Då jag nämnde det här för älsklingen påpekade han att det har med trygghet att göra. Genom att ha en outtalad bestämd plats känner man sig trygg eftersom man vet var man hör hemma. Det låter väldigt logiskt i mina öron.

Klassrum

Vi (jag och klasskamraten) pratade om att vi kanske borde byta plats. Om man gör det får man möjlighet att kunna skapa relationer med de andra i klassen. Visst pratar man med de på rasterna, men man har många gånger annan relation med de/den som man sitter med på lektionerna. Fast om man nu skulle byta plats helt plötsligt finns risken att de andra i klassen blir irriterade eller rent ut sagt sura om man inkräktar på deras plats. Å andra sidan finns möjligheten att de inte bryr sig, men av erfarenhet från gymnasiet finns risken att de blir ganska sura.

Jag funderar på att byta plats och kanske få bättre kontakt med de andra, men rädslan för att göra dem upprörda hindrar mig. Men jag borde kanske strunta i den känslan och testa? Eller? Som du märker kan jag inte riktigt bestämma mig. Får fundera vidare på det.


Dagens citat:

"Man kan inte välja när och hur man ska dö. Det enda man kan bestämma är hur man ska leva."
(Joan Baez)

Ha det så bra!
Kramar
Jessie
#1 - - Cherry:

Jag brukade alltid ha en plats som är "min" så om någon annan satte sig där började jag nästan gråta xD