Tidlöst mästerverk

Väldigt få filmer lyckas beröra en otroligt stor publik. Min absoluta favoritfilm tillhör en av de här få och filmen i fråga är, som är ganska väntat, James Camerons "Titanic". Ända sedan jag blev bekant med historien vid åtta eller nio års ålder, har den fascinerat mig. Under högstadiet gick det så långt att jag nästan blev besatt av historien, vilket märktes genom att jag satt under väldigt många raster i skolbiblioteket och bläddrade i den tjocka faktaboken om fartyget och dess öde.

Jag förmodar att du känner till vad som hände? RMS Titanic skulle under sin jungfruresa färdas från Southampton till New York. Under resan skedde det ofattbara: "osänkbara" Titanic kolliderade med ett isberg och dömdes till att sjunka. Väldigt många (1495 av 2207 människor) dog den här natten (15 april 1912) och dessvärre var en stor del av dödsfallen onödiga. Om fler livbåtar hade funnits och/eller om man varit bättre på att fylla de livbåtar som fanns, hade man nog kunnat undvika många av dödsfallen. Länge trodde man att isberget hade orsakat en gigantisk reva längs fartygets sida, men i själva verket var det "endast" en mängd hål som var boven (eller kanske bovarna?) i dramat.

Den förmodligen mest kända (dock ej enda) skildringen av denna tragedi är James Camerons Oscarsvinnande "Titanic" från 1997. Vad jag vet är det ingen annan film före eller efter som har lyckats med det som "Titanic" gjorde: vinna elva Oscar (nu kan jag ha fel, så rätta mig gärna i så fall). Den film som jag trodde skulle kunna konkurrera med det här mästerverket var "Avatar" (där James Cameron och James Horner återigen samarbetat, precis som med "Titanic"). Fast det blev inte riktigt så.

Titanic

Själva berättelsen i Camerons filmatisering är rörande och förtrollande. Tragisk och hemsk, javisst. Men ändå är det en magisk film. Karaktärerna känns mer äkta än i många andra filmer. Musiken är minst lika fantastisk. Att man kan fånga och spegla så många känslor i både musiken och berättelsen är imponerande. När jag har nyligen sett filmen känner jag mig dragen till att vilja se den igen.

Jag är ganska dålig på att förklara vad som gör en film eller bok bra (eftersom jag nästan bara går efter känslor), fast i det här fallet anser jag att filmen talar tydligt för sig själv. Den är helt enkelt ett mästerverk som fortfarande fungerar, trots att fjorton år har gått. Det är skickligt gjort.


Dagens citat:

"Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information."
(Peter Ustinov)

Ha det så bra!
Tidlösa kramar
Jessie