Arraksrullar (Dammsugare)

För mig är Dammsugare en klassisk kaka(?) och väldigt god dessutom. Fast efter att älsklingen berättade hur Delicato gjorde förr då de tillverkade både Dammsugare och chokladbollar (han har insidesinformation nämligen), har suget efter att köpa denna goda lilla kaka nästintill försvunnit. Men för att ändå kunna ha möjlighet att få avnjuta läckerbiten bestämde jag mig för ett väldigt bra tag sedan att testa på att baka Dammsugare. Dock misslyckades jag vid två tillfällen genom att de chokladdoppade ändarna fastnade i det som jag förvarade dem i, i kylen. Men nyligen lyckades jag lösa gåtan (eller rättare sagt att jag fick tid att testa en grej som jag tänkt på och på så vis lösa gåtan), så nu kan jag baka Dammsugare närhelst jag blir sugen! Efter receptet anger jag tips på hur man kan göra, för det var så jag gjorde och då blev det bra.


Arraksrullar - cirka 15 stycken

Ingredienser:
100 gram smör eller margarin
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 - 2 msk kakao
Cirka 3 dl småkaks- och/eller sockerkakssmulor (jag använde mig av sockerkakssmulor)
Arrakessens eller punsch efter smak

Garnering:
250 - 300 gram mandelmassa eller marsipan
(Hushålls-/karamellfärg)
Mörk blockchoklad

Arrakessens
Arraksarom/arraksessens finns att köpa i matbutikens bakavdelning (där du hittar hushålls-/karamellfärg)


Gör så här:
  • Rör matfett, florsocker, vaniljsocker och siktat kakaopulver poröst. Jag fick vispa (med elvisp) ganska länge tills det blev "smetigt".
  • Tillsätt kaksmulorna och rör tills allt är väl blandat.
  • Smaka av med arrakessens eller punsch.
  • Ställ "degen" kallt en stund (för att den inte ska bli lika lös och kladdig vid "utbakningen").
  • Kavla ut mandelmassan eller marsipan (efter att eventuellt ha färgat den) tunt.
  • Rulla ut "degen" till 5 cm långa bitar.
  • Klä dem med den tunt utkavlade mandelmassan eller marsipan.
  • Smält blockchoklad.
  • Doppa ändarna i den smälta blockchokladen och låt vila kallt en stund för att chokladen ska stelna.

Dammsugare

Dagen innan jag bakade de här Dammsugarna, bakade jag någon form av sockerkaka som jag och älsklingen mumsade på. Sedan smulade jag sönder några kakbitar tills jag fick tre deciliter smulor.

Kaka
Smulor


Medan "degen" vilade kallt lade jag mandelmassan i en bytta för att sedan hälla på lite hushållsfärg. Den här gången blev det rött eftersom vår röda färg snart når sitt bäst före-datum. När jag hade hällt på färgen stoppade jag i händerna för att knåda in färgen ordentligt.

Därnäst skulle den kavlas ut. Som ett experiment testade jag att klä brödkaveln och en skärbräda med plastfolie. Då det var gjort, placerade jag mandelmasseklumpen på den inplastade skärbrädan och började kavla. Nu satt inte min plastfolie fast särskilt bra, men det fungerade utmärkt att kavla på det här sättet. Dock får man tänka på att inte kavla för tunt eftersom då är risken stor att mandelmassan/marsipanen går sönder.

Vid det här laget hade "degen" fått vila tillräckligt och åkte därför ut ur kylen. Jag tycker att det var enklast att rulla "degen" i två rullar som var lika långa som den utkavlade mandelmassan och sedan lägga dem på var sin kant. När det var gjort rullade jag in "degen" i mandelmassan.

Vad smältandet av blockchokladen beträffar tycker jag att det är lättast att göra det ovanför vattenbad. Då gör man som så att man fyller en gryta med vatten som man sedan ställer på spisen. När det är gjort lägger man i chokladen i en kastrull, som man ställer i/ovanpå den vattenfyllda grytan för att sedan sätta på plattan (om man inte har gjort det medan man har i chokladen i kastrullen). För att inte smälta mer choklad än nödvändigt kan man lägga i choklad efter behov.

När Dammsugarnas ändar är doppade i choklad lägger man dem på bakplåtspapper och ställer sedan in dem i kylen för att stelna.


Dagens citat:

"Framtiden oroar oss, det förflutna håller oss fast. Därför går vi miste om nutiden."
(Gustave Flaubert)

Ha det så bra!
Dammsugande kramar
Jessie
#1 - - Cherry:

Den såg ju inte lika fin ut som i butiken :( Varför ska man inte köpa såna i butik då?

#2 - - Anonym:

Sv; Aha oj :O Men måste säga att det är nog inget som hindrar mig från att äta en dammsugare eller chokladboll xD

#3 - - Finn det broderimönster på denna kaka:

Söker mönster på olika kakor att brodera

Med vänlig hälsning Lillemor