Skönt och plågsamt på samma gång

Sommaren 2009 - då jag flyttade upp till älsklingen - var jag ganska duktig, om jag själv får säga det. När älsklingen var ledig gick vi bort till stället där han brukade springa, och så sprang/joggade vi. Älsklingen var imponerande och valde den längre sträckan, medan jag som var otroligt otränad och hade oerhört dålig kondition valde att jogga den kortare sträckan. Jag började också med att jogga den sträckan varje morgon efter att älsklingen hade kört till jobbet. När jag var klar och promenerade hemåt igen, brukade jag ringa min syster som fick hålla mig sällskap. Mina ansträngningar betalade sig i att min kondition förbättrades en smula och stoltheten över min prestation växte.

Därefter slutade jag jogga av någon nu glömd anledning och konditionen blev sämre. Att träna med Fiten gör inte att man får bättre kondition, även om man däremot kan få bättre balans, bättre hållning och styrketräning. Träningen med Fiten gick lite i vågor. Vissa gånger tränade jag flera dagar i rad, för att sedan ta paus i några dagar, innan jag påbörjade ny träningsperiod. Efter att jag började studera till paralegal blev träningen med Fiten ett minne blott. Fast jag har sagt till mig själv - och även skrivit här i bloggen - att jag ska börja träna igen och nu ska jag verkligen göra det.

Åker

I söndags blev det ingen träning med Fiten, men däremot var jag och älsklingen ute på en spring-/joggingrunda i den fina naturen. Vi valde våra vanliga sträckor, men jag märkte efter en bit att min kondition verkligen har försämrats då jag fick svårare att orka jogga sträckan. Resultatet blev att jag promenerade ungefär halva biten. Ganska svårt nederlag får jag erkänna. Mina promenader till och från Läggesta samt mellan Stockholm C och skolan har således inte varit till någon större nytta för konditionen. Så vill jag inte ha det. Det är inget som jag tänker acceptera.

God kondition är bra och viktigt för en själv på många sätt. Efter att min pappa fick sin första hjärtinfarkt när jag var mellan ett och tre år, sade läkaren att om pappa inte hade haft den otroligt goda kondition som han hade, skulle han aldrig ha överlevt. Med andra ord kan man hålla sig frisk och kry genom att röra på sig regelbundet och bygga upp sin kondition. Och med tanke på att jag är blodgivare är det ännu viktigare för min del att jag håller mig så frisk som möjligt.

Joggingrundan i söndags var jobbig och lite plågsam eftersom jag inte orkade jogga så långt som jag själv velat, men det var samtidigt väldigt skönt att få komma ut och jogga. Om vädret tillåter ska jag definitivt ut igen och göra nya försök och den här gången ska jag försöka att kvarhålla det regelbundna tränandet.

Åker



Dagens citat:

"Den som har god hälsa är rik utan att veta om det."
(Italienskt ordspråk)

Ha det så bra!
Joggande kramar
Jessie
#1 - - Johannes Winger-Lang:

Det är bara att kämpa vidare!



Se det som att, desto "sämre kondition" du har, desto större och lättare kan du göra framsteg ;)



Har jag en ganska skaplig kondition nu, vilket faktiskt märks ordentligt. Rent själsligt och kroppsligt är det stor skillnad mot att vara helt otränad! T.ex. märker jag hur mycket mer andfådda otränade personer blir än jag när man går i backar och trappor osv. Sen vetskapen att man tränar, och efter man tränat, den själsliga då, är riktigt trevlig! Så du har mitt fulla stöd - vad nu det innebär - till din träning! :D

#2 - - Hanan ;):

Som du säger är det oerhört viktigt att ha bra konition. Du ska inte se det som nederlag. Mycket kan komma emellan träningen och man måste prioritera. Ibland är studierna det viktigaste och har du valt att fokusera på dem så har du gjort rätt. Träna kan du alltid återkomma till och bygga upp konditionen och kanske lite muskler också ;)

Bra träning och bra kost hänger ihop när man vill hålla sig frisk ;) Tänk på det också!