Inte visste jag att det existerar hud där

Även om jag många gånger kan störa mig på språkliga fel, finns det trots det tillfällen då det kan vara komiskt.

Under en förhandling där jag var protokollförare och som varade i två dagar (första dagen höll vi på från nio på morgonen till åtta på kvällen) fanns det två stämningsansökningar, varav den ena kom från Gotlands tingsrätt och gällde skadegörelse. Fast det var först under överläggningen och efter att domaren påpekade det, som vi såg skrivfelet. Istället för motorHUV hade åklagaren skrivit motorHUD.



Inte visste jag att bilar har hud. Wink Man lär sig något nytt varje dag. Skämt å sido, jag trodde faktiskt att stämningsansökningar granskades innan de sändes iväg av åklagaren, men efter praktiken på tingsrätten har jag insett att så inte är fallet. Nu vet jag inte hur åklagarna gör, men på tingsrätten granskas de flesta dokument minst två gånger. I alla fall om det är något som skrivits av protokollföraren. Då ska rätten (domaren eller annan notarie) granska innan den ger sitt godkännande. På så vis är chansen större att fel upptäcks och kan rättas till. Men visst händer det att fel ändå slinker igenom. Nu i efterhand har jag upptäckt att i ett häktningsprotokoll som jag har skrivit har jag missat ett "efter" och inte heller domaren upptäckte det. Det var ju ... bra. Det har säkert fått andra att dra på munnen. Tur att man kan glädja någon. Wink


Dagens citat:

"Pianister växer ofta på bredden, men sällan på Haydn..."
(Okänd)

Ha det så bra!
Kramar
Jessie