Tidslös - ett bättre alternativ?

När jag i vanliga fall pendlar till skolan (och även mina två första månader på praktiken) laddar jag mitt pendlarkort som varar i trettio dagar. Fast i slutet av terminen brukar det vara bättre att köpa lösa biljetter som jag köper i förskott. Då brukar jag kunna tjäna flera hundralappar. Det är pendelresandet med de här lösa biljetterna som fått mig att fundera. Eller, snarare SJ-personalens agerande.

Till en början trodde jag att jag var tvungen att boka om mina biljetter till den rätta avgången (när jag köper biljetter i förskott brukar jag köpa ombokningsbara biljetter till senare avgångar så att jag kan boka om utifall att det skulle behövas). Fast efter några gånger då jag inte hann eller inte orkade boka om biljetterna, insåg jag att tågvärdarna inte bryr sig om vilken avgång biljetten gäller för. I varje fall inte tågvärdarna på sträckan Eskilstuna - Stockholm. Om inte jag själv har påpekat att biljetten egentligen gäller för en senare avgång, har inte de påpekat det och det ska inte spela någon roll om den ombokningsbar. Man måste egentligen boka om den till rätt avgång. Nu vet jag givetvis inte om det är så på bara "min" sträcka eller om den här mentaliteten gäller all SJ-personal. Jag vet i alla fall att för egen del spelar det ingen roll om biljetten är ombokningsbar eller inte. Jag brukar inte få någon reaktion om jag åker tåg med annan avgång än den som står på biljetten.




Med detta vill jag ha sagt att tidsbestämda biljetter är onödigt om tågvärdarna ändå inte bryr sig om vilken tid som står på biljetten. Enligt mig skulle det vara bättre om biljetterna var otidsbestämda (notering till Svenska Akademien: dags att lägga till "otidsbestämd" i ordlistan!). Då hade man i lugn och ro kunnat köpa en biljett och sedan kunna hoppa på vilket tåg som helst. Å andra sidan hade SJ förmodligen förlorat på det, eftersom deras nuvarande system ser ut på det sättet att det blir dyrare ju senare man själv köper, eller ju fler det är som vill åka med en viss avgång. På så sätt kan de tjäna en hel del och det behöver de då de får betala ut en ganska stor summa ersättningar för sina ... *hostar* punktliga tåg.

Regionaltåg

Fast ur tågresenärens synvinkel hade det varit bättre om biljetterna inte var bestämda till en viss tid, för då hade det varit tydligare och säkrare för vad det är som gäller. Om vi tar mig som exempel (narcissist - jag?). Jag har vid det här laget blivit så van vid att det inte spelar någon roll för "mina" tågvärdar vilken tid som står på biljetten. Jag får åka ändå. Därför fortsätter jag att göra på samma sätt även på andra sträckor, men får då problem med de andra tågvärdarna. Tror du att det fungerar att hänvisa till hur "mina" tågvärdar agerar? Då jag i verkligheten inte har råkat ut för den situationen vet jag inte själv. Men jag tror inte att det hade gått. Dock tycker jag vid ett sådant tillfälle att det egentligen inte bör vara resenärens fel. Genom sitt handlande har personalen sett till att viss sedvänja (visst handlande mellan parter som lett till att någon form av oskriven regel har uppstått parterna emellan) har uppstått och enligt svensk rätt är sedvänja många gånger lika bindande som ett avtal. Med sitt handlande har personalen accepterat att biljetter för andra avgångar gäller. Med andra ord är det SJ:s personal som har handlat fel, fast jag tror inte att det här argumentet hade gått hem. Men man vet aldrig.

Kort sagt: som flitig SJ-resenär anser jag själv att otidsbestämda biljetter är att föredra om tågvärdarna ändå inte bryr sig.


Dagens citat:

"I can't wait to get home to you, to get warm, warm and undressed."
(Heather Nova - London rain [Nothing heals me like you do])

Ha det så bra!
Otidsbestämda kramar
Jessie