Visst gör de det

Barn påverkas mycket. Ibland mycket mer än vad vi tror. Bodypalace har ett flertal gånger tagit upp det här om vilka signaler Barbie-dockor och liknande sänder ut till barn, och någon som kommenterade ett sådant inlägg menade att barn inte tänker på att Barbie och andra liknande dockor är smala. När jag läste den kommentaren ville jag tala om för personen att det är fel. Barn inser visst det.


En bild på hur en kvinna jämför sig med en docka och vilka ingrepp som krävs för att hon ska kunna se ut som dockan. Se bilden och läs inlägget här.

Jag menar inte att alla barn gör det, men jag tror att många gör det. Jag gjorde det. Allt som oftast beundrade jag dockans utseende (främst kroppsform) och önskade att jag själv kunde se ut så. Några gånger kände jag nästan avundsjuka gentemot dockan. Varför kunde inte jag vara lika vacker? Att leka med de här dockorna påverkade definitivt min bild av hur man som tjej ska se ut (dock inte hur killar ska se ut). Saken blev knappast bättre av att jag hade två klasskamrater i grundskolan som faktiskt såg ut som två Barbie-dockor och att alla (inklusive lärarna) hyllade deras utseende och antydde att det är så man ska se ut. Då är man vacker. Hur som helst, det jag ville ha sagt var att jag inte tror att jag är den enda som reagerat på det här sättet (men hundra procent säker kan jag naturligtvis inte vara).

Är det då särskilt smart att skapa Barbie-dockor och liknande som ser ut på det här sättet? Vid närmare eftertanke är dessa i princip de enda dockor som ser ut så (vad jag minns). De lite större dockorna, som barnen kan leka att det är deras egna barn, brukar vara normalbyggda. I alla fall när jag var liten, fast med tanke på att det är många år sedan kan de säkert ha ändrat utseende genom åren. Men om de nu ser ut som när jag var liten, varför kan de inte göra samma sak med Barbie-släktet? Varför inte låta dem se normala ut? För om man gör det, bidrar dockskaparna till att ge barn en mer hälsosam syn på utseendet. Då minskar risken för att barn känner sig tvingade att ta till åtgärder för att vara smala.


En docka som tydligen var tänkt skulle utmana Barbie. Inlägget och bilden hittar du här.


Om jag kommer låta mina framtida barn leka med den här sortens dockor (Barbie etc.) är osäkert. I alla fall om dockorna ser ut som i dagsläget. Jag känner mig kluven på den punkten. Samtidigt som jag inte vill hindra dem från att leka med olika föremål, vill jag inte heller uppmuntra dem till att ta till sig det sneda idealet som råder. Tur att jag (och älsklingen givetvis) inte behöver ta ställning till det nu.


Dagens citat:

"Hypoteser är vaggvisor som läraren vyssjar sina elever till sömns med."
(Johann Wolfgang von Goethe)

Ha det så bra!
Dockpåverkade kramar
Jessie