Bröllopsresa: Bedömning av hotellet och Ticket

Egentligen känns det onödigt att skriva det som jag tänker skriva då du säkert redan kan ana vad det är som jag har på hjärtat (utöver rubriken). Det har varit ganska tydligt i mina dagliga redogörelser. Fast trots det vill jag ändå sammanfatta och tydliggöra mina åsikter och erfarenhet av Hotel Kriss i Rom och researrangören Ticket.

När jag tänker på ett hotell med tre stjärnor föreställer jag mig ett hotell med en "riktig" ingång och inte ett svårhittat hotell. Att hitta till Hotel Kriss var en utmaning eftersom hotellet är beläget i ett hyreshus, med en ingång som man kommer till via någon slags bakgata. Denna "bakgata" leder även till ett garage. För att sedan komma in till hotellet (om man väl lyckas finna det) måste man trycka på en knapp och vänta på att en i receptionen (om det nu sitter någon där, vilket det inte alltid gör) i sin tur trycker på en knapp så att dörren öppnas. Denna procedur sker varje gång som man ska till hotellet, även efter att man har checkat in och fått sin nyckel. Om personalen tar lång tid på sig att trycka på dörröppningsknappen, så att man får trycka en gång till (de hörde kanske inte första gången man tryckte?) kommer de att trycka irriterat på knappen. Man hör på dörröppningssignalen att de är irriterade.

Dörren till Hotel Kriss
Ingången till hotellet är dörren som syns strax till höger om skotern som är lite gömd (vid det gröna gallret). Men det såg du väl med en gång, eller hur?


I min värld är det inte rimligt att ett hotell med tre stjärnor är så sunkigt som italienska Hotell Kriss är. Redan när man kommer in luktar det unket och vedervärdigt och denna ... "trevliga doft" följer med en in på rummet. Väggarna (i receptionen, korridorerna och rummen) är smutsiga och det finns väldigt många sprickor i dem. Jag har bott på trestjärnigt hotell tidigare och i jämförelse med Hotel Kriss skulle det andra hotellet vara ett fem- eller till och med sexstjärnigt hotell.

Städningen av rummet (och resten av hotellet för den delen) märker man knappt av och då menar jag inte på något positivt sätt. Sängen blev visserligen bäddad, men renbäddad blir den inte även om man bor där en längre tid. Om man inte på ett övertydligt sätt visar att handdukarna är använda blir de inte bytta. Fast ibland hjälper det inte att vara övertydlig, för det händer att de inte byter handdukarna ens då. Tömningen av papperskorgen är långt ifrån ordentlig. De har en plastpåse i korgen, men tro inte att de byter påsen. Nej, det innebär ju slöseri och extra arbete. I stället tömmer de ut innehållet i något annat och låter påsen vara kvar. Glaset för tandborstar är skitig och då menar jag även när det kommer nya gäster för att bo i rummet. Duschen, handfatet och toalettstolen är osäkert om de får sig en städomgång. Vår toalettsits hade mystiska (och äckliga) fläckar natten då vi kom.

Väggen
Väggen inne i vårt hotellrum.

Luftkonditionering på rummet finns, men det verkar som om man måste be om kontrollen till det (och förmodligen betala extra för det), för när vi checkade in fick vi inte kontrollen automatiskt. Dock var den igångsatt när vi kom tillbaka till hotellrummet på lördagskvällen. När det blev iskallt i rummet (efter att vi befunnit oss i rummet någon timme) tvingades jag gå ned till receptionen och fråga hur man stängde av den eftersom det inte fanns någon knapp på apparaten. Det var då jag fick kontrollen. Jag antar att det var den som städade som satte igång luftkonditioneringen under dagen eftersom luften där inne är unken och det blev ganska varmt under dagen. Men varför satte inte personen konditioneringen på timer när det fanns möjlighet, eller lämnade kvar kontrollen inne i rummet? Lördagen var trots allt en av de svalaste dagarna under veckan. Jag tyckte inte att det är service att låta sina gäster frysa ihjäl.

När gästerna ber personalen att tala på engelska, eller när gästerna konstant svarar på engelska, anser jag att det minsta personalen kan göra är att besvara gästerna på engelska. Alla utom en (av de vi hade kontakt med) var tillmötesgående på denna punkt. Kvinnan som inte var det var den kvinna som ordnade med frukosten (och ... "städningen" vad jag såg) på vardagarna. På måndagen (vår första dag) pratade hon italienska och det har jag förståelse för eftersom hon inte kunde veta att vi inte kunde språket. Men när jag bad henne att ta det på engelska såg hon på mig med en föraktfull och idiotförklarande blick och fortsatte att se nedlåtande på mig medan hon talade. De följande fyra dagarna fortsatte hon att prata med oss på italienska. I och för sig läste jag i guideboken att italienare är precis som fransmän - de sätter sitt språk främst och kan vägra att prata engelska med en. Fast om man arbetar på hotell borde man släppa den attityden. Hennes fientlighet kan få gästerna att känna sig ovälkomna och inte vilja komma tillbaka (om man bortser från allt annat). Konstigt nog tycktes alla andra i Rom vara tillmötesgående och vänliga när vi pratade på engelska. Om jag inte tar miste svarade alla på engelska och då pratar jag inte bara om turistattraktionerna.

Hotellskylt
Vägen till hotellet och garaget.

När man bokar resor och hotell via nätet har man många gånger bara arrangörens bilder och beskrivningar att gå efter. De bilder av Hotel Kriss som Ticket hade på sin hemsida (när vi kom hem upptäckte vi att de hade tagit bort både hotellet och bilderna från sin sida) stämde inte alls med verkligheten. Bara det är fel. Någon möjlighet att få felet avhjälpt är bara möjligt när man har kommit hem igen (om ens då!). Jag ringde till Ticket redan dagen efter ankomsten och påpekade hotellets brister och ville som kompensation bli ombokad till ett nytt hotell. Det kunde de inte göra och hänvisade mig att ringa det italienska numret som fanns på den medföljande vouchern. I ren desperation gjorde jag det och fick återigen förklara situationen, fast för en person som knappt kunde engelska. Han lovade att ringa tillbaka, vilket han aldrig gjorde. När jag ringde upp honom igen sade han att jag skulle ringa Ticket och om de betalade för ombokningskostnaderna kunde vi bli ombokade till ett nytt hotell. Fast det motsatte sig Ticket och sade att jag själv hade valt hotellet. Dock kunde de hjälpa mig med reklamation när jag kom hem. Men någon återbetalning fick vi aldrig från Ticket. De ansåg i princip att det var vårt eget fel och inte deras. Jag misstänker att det kommer kosta mer än det smakar att fortsätta att driva den här frågan, så jag väljer att låta det passera. Men inte utan att tala om för andra att man inte ska anlita Ticket.

Vårt hotellrum
Vårt hotellrum.

Att sätta min fot på Hotel Kriss igen kommer jag aldrig göra. Inte nog med att det var så pass illa under vår vistelse, jag blev snuvig av att vara inne på rummet och den snuvan försvann när vi var ute och rörde oss i Rom. Inte heller kommer jag att använda mig av Ticket när/om jag ska ut och resa igen. Älsklingen har tidigare haft astma och det har gjort att han har problem med sina luftrör. Därför var vi väldigt oroliga för att han skulle få problem på hotellet, men det brydde sig inte Ticket om. De menade att vi fick skylla oss själva som valde det hotellet, vilket vi inte hade gjort om bilder och beskrivning på deras hemsida hade stämt överens med verkligheten. Min slutsats är att Ticket inte bryr sig om sina kunder. Skönt att veta.


Dagens citat:

"Trots att författaren försökte trycka pennan genom pappret, blev texten inte djupare för det."
(Okänd)

Ha det så bra!
Kramar
Jessie