Det där om självmord

Självmord är aldrig trevligt, vare sig det gäller försök eller fullbordat. När jag och närmsta väninnan gjorde vårt projektarbete under sista gymnasieåret läste vi enormt mycket om självmord. Framför allt bland unga eftersom det var vår inriktning på arbetet. Man kan säga som så att man kände sig ganska illa till mods. I alla fall jag. Men det var inte det som jag skulle prata om i dagens inlägg.

Till min fasa (eftersom jag med åren har blivit lite av en språknörd) hör och ser jag felanvändning av språket när det kommer till att berätta om att någon har ... Ja, vad heter det?

Jag vill härmed klargöra att det heter begå självmord och ta sitt liv. Inte ta självmord eller begå sitt liv (har i och för sig aldrig sett någon som har använt sig av det sistnämnda, men det kan vara lika bra att påpeka det. En gång för alla liksom.).

Min grund? Min "vän" Svenska Akademien skriver klart och tydligt i SO på sidan 2738 (Svensk Ordbok utgiven av Svenska Akademien - dock är det inte Svenska Akademiens ordbok) att man ska undvika ta och göra när man talar om självmord.


(Klicka på bilden för att få den i full storlek)



Ifall du inte ser vad det står (och inte orkar trycka upp miniatyrbilden för att få den i full storlek), ska jag återge det här.

"Det traditionella begå självmord har på senare tid fått konkurrens av ta självmord och göra självmord. De båda senare uttrycken gör dock ett mycket vardagligt intryck och bör helst undvikas.

I och för sig är begå, göra och ta s.k. funktionsverb som inte har kvar mycket av sin grundbetydelse. Valet av funktionsverb kan ofta synas godtyckligt och visst kunde vi en gång i tiden ha valt ta eller göra som funktionsverb till självmord. Men vi valde begå, och det valet var på ett sätt motiverat genom att begå ofta kombineras med negativa handlingar (begå ett brott m.m.).

Trots att funktionsverben i viss mån är godtyckliga, är det inte bra om de byts ut alltför ofta. Inte många skulle tycka att det var bra om hålla ett tal började ersättas av ta ett tal eller göra ett tal.
"


Så. Då är vi överens om att det inte heter något annat än begå när man talar om handlingen självmord? Det är trots allt Svenska Akademien som sätter vår språkstandard genom att godta eller inte godta ord och uttryck som används (tänk vilken makt författare har!).


Dagens citat:

"Författaren bör hålla sin mun stängd när hans verk börjar tala."
(Friedrich Wilhelm Nietzsche)

Ha det så bra!
Begå-kramar
Jessie
#1 - - Jonesy:

TACK! Jag har själv tänkt på det där. Blir galen på att folk inte längre verkar kunna sitt eget modersmål. För det är ju definitivt inte enbart de som har svenska som andraspråk som uttrycker sig knasigt, många gånger uttrycker sig faktiskt just de mycket bättre då de är mer noggranna med att det ska bli rätt. Frustrerande...



Du kommer få post någon gång i veckan btw ;) (avslutar med svengelska och förkortning när vi ändå är språkpoliser)

#2 - - hanan:

Haha jag ska BEGÅ mitt liv haha haha haha