Stolsittare? Inte jag!

När man arbetar på kontor blir det att man sitter still ganska mycket och likaså kan det bli på en tingsrätt. Men för den som tror att man inte får motion när man jobbar på tingsrätt, kan jag tala om att det får man visst (även om man bortser från alla de anledningarna som personalen har för att få gå till fikarummet och fika)!

Ja, bortsett från ätandet finns det en rad olika anledningar till att vara uppe och röra på sig. Exempelvis kan jag säga att det skrivs ut och kopieras upp enormt mycket papper (domar hit och beslut dit) och eftersom det inte finns skrivare eller kopieringsapparater inne i arbetsrummen krävs det att man får gå ut till de gemensamma som finns. Alltså får man komma upp och röra på sig (vilket som sagt blir ganska mycket då man skriver ut och kopierar upp fasligt mycket under en dag).

När man ska till möten (förhandlingar, sammanträden och muntliga förberedelser) måste man springa i väg till den sal där man ska vara. Då går det inte att sitta kvar på stolen och häcka. Hur skulle det se ut?! Nej, närvaro i kroppslig mening (och helst även i själslig mening) är ett krav.

Tingsrättens grannar
Min praktikplats (tingsrättens) grannar (som är polis, åklagarmyndighet och häkte)


Till skillnad från frågor kan man inte lämna och hämta akter via mejlen. Därför får man lyfta på lilla (eller stora, vad vet jag) rumpan och traska i väg till rätt person för att få tag på rätt akt.

Vid lunchtid måste man ju få lite mat i magen så att den inte skriker högt av plåga och det är nog ovanligt (fast säkert inte helt osannolikt) att man sitter kvar på stolen och äter. För jag menar, även om man skulle förtära sin lunch inne på rummet, bör man väl resa på sig för att hämta den (såvida den inte står på skrivbordet hela dagen).

Till slut är det dags att ta sig hem (om man inte sover på stolen i arbetsrummet) och om man inte har haft anledning tidigare att resa på sig, tror jag nog allt att man har det då. Borta bra, men hemma bäst ..?

Se, man får visst motion när man arbetar på tingsrätt. Vem behöver gå till gymmet när man har en sådan arbetsplats? Wink


Dagens citat:

"Jag älskar att vara författare. Det jag inte står ut med är pappersjobbet."
(Peter de Vries)

Ha det så bra!
Motionerande kramar
Jessie