Doris, Vera och Kim

Då hade jag min första praktikdag på tingsrätten förra måndagen (den 19 september). "Hur känns det?" Spännande, skrämmande och intressant. De som arbetar där är vänliga och hjälpsamma, fast vad alla heter har jag inte en susning om. Inte för att vi inte har hälsat på praktiskt taget alla (tror att jag har gjort det två gånger nu - först i våras vid mitt och studiekamratens första besök och sedan förra måndagen), utan för att jag är ganska dålig på namn. Ansikten är jag bättre på.

Inledningsvis fick jag en passer-bricka med en tillhörande kod, eftersom i princip alla dörrar är låsta och för att öppna dem krävs en bricka av det slag som jag fick (och givetvis glömde jag bort min bricka i går, så jag fick be om ett lånekort i receptionen). Därefter kom handledaren och visade runt oss på de två våningar där tingsrätten är verksam. Under rundturen fick vi hälsa på nästan alla (de som hade kommit i alla fall) och vi fick även se våra arbetsrum. Lilla jag får sitta själv och uggla i ett ganska rymligt rum, fast jag behöver inte oroa mig eftersom handledaren har sitt rum i närheten och i rummet intill mitt sitter en annan tingsnotarie. Dock ska notarierna rotera om någon vecka, vilket innebär att både handledaren och den andra notarien försvinner. Undrar vem som ska bli mina nya grannar.

Tingsrätten
Min praktikplats de närmaste tolv veckorna.

Sedan var det dags att bli introducerade för Doris och Vera inne hos vår handledare. Till skillnad från vad man kan tro är dessa inga mossiga tanter. De är inga tanter alls. Eller, det beror på hur man definierar ordet "tant". Doris och Vera är två program (intranätet respektive ett ärendehanteringsprogram) som domstolen använder sig av. Vår handledare förklarade lite hur de fungerade, för att sedan lämna över oss i en annan notaries vård eftersom han själv (vår handledare alltså) skulle närvara vid ett möte. Vi fick en lite djupare genomgång av Vera och vi fick samtidigt nosa på förberedande av de mål som vi själva skulle närvara vid under veckan. Jag var nervös när notarien bad mig att själv gå igenom och förklara vad som stod om ett mål efter att hon hade demonstrerat med ett annat. Men det gick bra. Här fick vi också bekanta oss med Kim - ett program för utbetalning av ersättning för t.ex. vittnen som ska närvara vid en förhandling och på grund av det kanske har varit tvungna att ta ledigt från jobb eller liknande.

Därpå kom vår handledare och hämtade oss eftersom mötet var klart och han tänkte visa oss tekniken i förhandlingssalarna. Man kan lugnt säga att det var en hel del information. Trots att man just då trodde att allt (eller i varje fall nästan allt) fastnade, insåg man i efterhand att bara en bråkdel stannade kvar i huvudet. Vad tror du om att man skulle testa att ha på sig en plåtmössa eller liknande? Tror du att jag hade kommit ihåg mer då?

Efter lunch fick vi testa våra olika datorkonton innan vi fick delta på juristmötet som de hade på eftermiddagen. När det mötet var slut fick vi åka hem för dagen och försöka smälta alla intryck. Lättare sagt än gjort. Tunga


Dagens citat:

"De flesta författare betraktar sanningen som deras dyrbaraste ägodel; de är därför snåla med att utnyttja den."
(Mark Twain)

Ha det så bra!
Tingsrättsliga kramar
Jessie