Vem försöker du lura?!

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. På sistone har jag fått några mejl från ”Swedbank” som ser ut så här:


Första gången som jag såg det reagerade jag med förvåning och sedan även förvirring. Men jag trodde aldrig en enda gång att det var Swedbank som skickat mejlet. Se bara på den dåliga svenskan! ”På grund av detta har vi tillfälligt ditt konto”. Som om de har använt Google translate eller liknande. Fast de ska ha lite beröm eftersom språket har förbättrats en smula i det senaste mejlet som jag har fått av dem.

Varför vet jag att det inte är Swedbank? Först och främst för att jag aldrig har haft någon internetbank hos dem, vilket jag anser att de antyder i mejlet och numera har jag inget konto hos Swedbank. Var inne på ett kontor i Västerås för ett par veckor sedan och avslutade mitt sista konto hos Swedbank. Dessutom skulle de aldrig ta kontakt med mig på det viset.
 

Om du själv får mejl av det här slaget och känner dig osäker på hur du ska göra – ta kontakt med de som påstås ha skickat mejlet innan du klickar på några länkar eller ger bort någon information. I det här fallet skulle jag ha kontaktat Swedbank om jag känt mig osäker, men inte genom den information (telefonnummer etc) som ges i mejlet. Nej då hade jag letat upp kontaktuppgifter till den riktiga Swedbank (exempelvis deras hemsida) och sedan tagit kontakt.

Viktigt att komma ihåg är att banker och liknande ALDRIG ber om koder till ens konton. Inte under några som helst omständigheter. De är aldrig i behov av ens koder.


Dagens citat:

"Det finns tre slags lögner: lögner, förbannade lögner och statistik."
(Mark Twain)


Ha det så bra!
Luriga kramar
Jessie
#1 - - Cherry:

Jag brukar också få sådana mail ifrån dem! Det roliga är att jag inte ens har Swedbank konto xD

#2 - - Daniel:

Haha, fan vad dem försöker... x)