Stollar på gång, Dante (Bengt Linder)

De båda vännerna Dante och Tvärsan stöter en natt på utbildningsministern som desperat letar efter sin Matilda. Senare får pojkarna veta att utbildningsministern har planerat ett och annat för denna Matilda.


Det var inte alls min typ av bok. Varken dialoger, språk eller karaktärer var trovärdiga. Möjligtvis var Dantes syster den enda som faktiskt var trovärdig, men det var också den och det enda som var det. Det fanns för många begrepp som jag faktiskt inte tror att killar i Dantes och Tvärsans ålder använder. Man kände hur Bengt Linder försökte skämta jämt och ständigt, men i mina ögon föll det platt. Dessutom lade han ut för många trådar som inte hörde ihop med huvudkonflikten och en aningen krystat försökte han få ihop det på slutet.

Kanske behöver jag vara yngre, eller till och med ha varit yngre på den tiden då boken trycktes (1976) för att uppskatta ”Stollar på gång, Dante”. Nu gjorde jag inte det, utan retade mig endast på boken. Enligt mig försöker Linder helt enkelt för mycket.


Dagens citat:

"Det är med idéer som med små barn. Man tycker bäst om sina egna."
(Moa Martinson)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie