Stor framgång - men ännu brister

När jag flyttade från Malmö och upp till älsklingen blev jag tvungen att byta blodcentral. Det hade liksom blivit långt att pendla ned till Malmö varje gång som jag skulle ge blod. Tanken på att byta bekom inte mig något. För mig är det viktigaste att jag kan ge blod och därigenom göra en god gärning.

Dock var det inte så enkelt som att bara knalla in på den nya blodcentralen och ge blod. I telefon förklarade kvinnan på sjukhuset att de dessvärre inte delade det datasystem som Malmö (och Skåne) hade, vilket för mig innebar att jag blev tvungen att göra om allt - ta nytt prov så att de kunde kolla så att jag var lämplig som blodgivare och sedan skulle jag få vänta omkring fem veckor på svar innan jag kunde ge blod (om de godkände mig). Måhända att detta inte är någon särskilt stor uppoffring med tanke på hur motiverad jag är att ge blod. Fast det är ändå tillräckligt ansträngande för att få en del att strunta i det. Ena sköterskan på Mälarsjukhuset i Eskilstuna sade att det oftast är ett väldigt stort steg för den person som bestämt sig för att ge blod. Om man då inte är lika motiverad som exempelvis jag, tycker man då att det verkligen är värt det med allt krångel?

Bli blodgivare

Därför blev jag väldigt glad när jag nu efter flytten till Västmanland såg att GeBlod har ändrat rutin vad gäller byte av blodcentral. Nu tycks man kunna byta blodcentral via nätet. Man fyller bara i vilken blodcentral som man i dag tillhör och sedan vilken man vill flytta till. Hur smidigt som helst! Just den här funktionen har jag gått och längtat efter i två och ett halv år.

Men systemet tycks vara nytt. Vissa blodcentraler har problem med det systemet. Det fick jag och älsklingen erfara när vi i förra veckan (efter att ha bytt blodcentral på nätet) besökte blodcentralen i Köping - båda ivriga att få ge blod igen. Vårt besök den kvällen blev ganska kortvarig. Sköterskan meddelade oss efter att jag förklarat att vi bytt blodcentral, att de har problem med systemet och att ett sådant byte alltså inte riktigt är möjligt. De skickade hem oss och sade att någon skulle kontakta oss med instruktioner om hur vi skulle göra. Jag var väldigt besviken. Men dagen efter fick jag ett samtal. Vad vi skulle få göra var att när vi besökte blodcentralen igen, fylla i dels den hälsodeklaration som man ska fylla i varje gång, dels den registreringsdeklarationen som man ska fylla i vid sitt första besök. Fast vi skulle få ge blod. Vi behövde inte vänta de där veckorna. Dock var vi tvungna att ringa innan och "förvarna" dem att vi skulle komma så de kunde plocka fram registreringsdeklarationerna.

Sedan i tisdags är vi alltså blodgivare här i Köping, efter lite strul. Mitt tips till dig är alltså att om du, precis som vi, flyttat och ska byta blodcentral - gör det gärna via nätet, men kontakta din nya blodcentral för att höra om det har gått bra med "flytten" av dina uppgifter. Annars riskerar du att mötas av samma krångel som vi.


Dagens citat:

"I de flesta bilarna på våra vägar sitter det bara en person, vanligtvis föraren."
(Carol Malia, nyhetsankare på BBC)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie