På upptäcktsfärd i Köping: Mot banken och Big Inn!

I förra veckan när jag hade två lektionsfria dagar passade jag på under en av dagarna att ta mig till banken för att byta kontor.



Barnen som går på dagiset som finns på botten av vårt hyreshus, var ute och lekte när jag gick hemifrån. Jag trodde att man skulle märka av att man bor i samma hus som ett dagis men det gör jag knappt, vilket är ganska skönt.



Nu har vi knappt varit ute och ätit i Köping så en jämförelse är därför inget alternativ för mig. Däremot kan jag med gott samvete rekommendera att äta på Matpalatset i Köping. Hittills har vi ätit där två gånger och båda gångerna var maten god. Dessutom är de trevliga där (de som vi har haft att göra med i alla fall).



Kanske är det för att jag är väldigt lättroad, men jag tycker att gatuskyltarna i Köping är lite roliga. Ovanliga (för mig) om inte annat. Och så tycks de vara lite fyndiga med namnen. Polishuset exempelvis. Det ligger vid Polisgatan (det är nu du ska säga "Wow!" och vara imponerad). Jag gillar även färgen på skyltarna. Finns nog ingen finare färg än blå. ^^



I någon park (vet dock inte om den har något namn) mötte jag två nya vänner. Fast hon tycktes ha myror i benen eftersom hon inte hade ro att stå still ( i alla fall inte på kommando) och han följde bara efter. En riktig gentleman som inte ville lämna sin hona ensam.


Det här är en annan vinkel från parken.


Ja, jag erkänner! Jag är svag för broar. Kanske har det att göra med att de många gånger finns vid vatten och jag ääälskar vatten!



Älsklingen brukar säga att bilar är flockdjur och jag har insett att han har rätt. Många gånger när vi har varit och handlat har vi ställt bilen så att den har stått ganska ensam på parkeringen. När vi har kommit tillbaka till den brukar det ha samlats andra bilar kring vår. Det om något borde vara en ledtråd ...



Mitt emot banken finns ett torg med det här "klocktornet". Mitt besök på banken gick rätt så fort och när jag var klar bestämde jag mig för att kolla upp vägen till köpcentrumet Big Inn, där bland annat Ica Maxi och Willys finns (ja, det finns mer än mataffärer där - H&M är ett exempel!). Med tanke på att det ligger ganska nära vår bostad tänkte jag att det kunde vara bra att kunna gångvägen dit så att jag inte är så beroende av min make.



Det är svårt att inte kasta kärleksfulla blickar på byggnaden. Jag måste ta och besöka den någon gång! Tydligen ska de ha ett café också.



Innan jag gav mig av hemifrån hade jag kollat upp på en karta för hur jag på ett ungefär skulle gå. När jag svängde in på gatan som skulle leda mig till Big Inn var det den här synen som mötte mig. Ganska tråkig väg att gå. Den ser så oändlig ut.



Till slut kom jag i alla fall fram. Älsklingen har påpekat att han tycker att namnet Big Inn låter som namnet på någon hamburger-kedja, likt McDonald's och Max. Jag håller med honom. Undrar hur de kom på det namnet. Hur som helst, på hemvägen testade jag att gå en annan väg som jag anade skulle vara närmare och jag hade rätt. Nu kan jag ta mig dit för egen maskin. Jippi!

Dagens citat:

"Det första steget mot avskaffande av byråkratin är att uppfinna obekvämare kontorsstolar."
(Mogens Glistrup)

Ha det så bra!
Kramar
Jessie
#1 - - hanan:

Ser ut som en fin stad :)