Tydligare kan det nog inte bli

Hur tänker butiksinnehavare vid utformningen av klädbutiker där de även säljer parfym och kosmetika? Vem kom på den idén? Eller är det en slump att de flesta klädbutiker som även säljer parfym och kosmetika väljer att placera detta vid ingången? Är det deras sätt att säga att om man är allergisk mot detta, så är man inte välkommen att handla kläder hos dem? Hit men inte längre? För jag kan tala om för dig att det inte är roligt att riskera hälsan varje gång som man ska handla kläder. Been there, done that.

Sedan jag var fem eller sex år har jag vetat att jag är allergisk mot kosmetika (mitt ansikte svullnade upp när jag blev sminkad av några vänner på förskolan). När jag var runt tio år fick jag bekräftat av läkare att jag är allergisk mot kosmetika och parfym (detta när jag skulle testa mig för pollenallergi - vilket jag också hade). Den här kosmetika- och parfymallergin yttrar sig bland annat i att mina ögon svider, näsan kliar och jag får problem att andas. Oftast brukar jag även hosta - mest för att kunna andas. Att då få sitta bredvid någon på tåget (eller bussen) som har på sig parfym är ingen rolig historia. Fast jag är glad för att jag inte är känsligare än vad jag är, för det finns de som har det värre än mig. Tur i oturen, eller hur brukar man säga?


Men den här utformningen exkluderar oss allergiker. Dessvärre går detta inte att beteckna som diskriminering, då allergiker inte omfattas av den lagliga definitionen. Fast jag skulle vilja påstå att behandlingen inte är mycket mer annorlunda. Varför inte placera kosmetika och parfym längst in i butiken? I mina ögon hade det varit mycket bättre. Då blir man som allergiker inte lika mycket utsatt, och butikerna får fler (friska) kunder. Och med det menar jag att jag själv undviker butiker där jag har problem att andas eller där min allergi yttrar sig ganska tydligt. Förmodligen är jag inte ensam om att göra det. Mitt förslag innebär ju en vinstsituation för alla. Varför inte utnyttja en sådan idé?

Dagens citat:

"There's no such thing as an ex-marine. You may be out, but you never lose the attitude."
(Sam Worthington i "Avatar")

Ha det så bra!
Allergikramar
Jessie
#1 - - Hanan:

Håller helt med. Varför inte skriva till butikerna och höra/läsa deras svar?

#2 - - Katten Jones:

Hm... Jag har aldrig tänkt på det där. Kanske just för att jag själv inte är allergisk om än känslig för vanilj- och muskdoft (vilket ju inte är så vanligt just nu iaf). Och jag skulle gissa att det är just för att de som planerar hur butiken ska se ut inte själva är allergiker. Vilket ju är dumt, men mänskligt.



Varför inte skriva en krönika och skicka in till tidningarna om det här? Det är ju dumt att människor ska behöva bli sjuka av att gå i affärer pga allergi när det lätt kan åtgärdas om det uppmärksammas ;)