Bokhyllerunda – M

Min klassföreståndare på gymnasiet var väldigt litteraturintresserad (kanske därför som hon bland annat blev svensklärare?) och ibland kom hon med olika boktips till mig. Ett av de tipsen var Stieg LarssonsMän som hatar kvinnor”.

Kort handlar den om journalisten Mikael Blomkvist som tar på sig uppdraget att utreda Harriet Vangers försvinnande som ägde rum cirka fyrtio år tidigare. Till sin hjälp får han ovanliga Lisbeth Salander som är en hacker och en väldigt bra researcher. Allteftersom de gräver i familjen Vangers förflutna möts de av en mörk och blodig historia.
 

Jag tyckte mycket om den här boken och tillsammans med de andra två blev det en fin helhet. Den mest intressanta karaktären i mina ögon är den mångfacetterade fröken Salander. Hon är lite som en kameleont, fast med humör! Ungefär som ett kattdjur. Dessutom lyckas hon ständigt hamna på fötterna efter ett fall och tycks ha minst nio liv. Precis som en katt! Att träffa henne i verkligheten skulle vara minst sagt intressant.

Jag förstår verkligen varför de här böckerna har fått så mycket uppmärksamhet. De förtjänar verkligen det!


Dagens citat:

"Att ta igen på gungorna vad man förlorar på karusellen."
(Engelskt ordspråk)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie