Bokmusik

Jag har för mig att jag läste i någon bok- och/eller skrivblogg om bokmusik. Ungefär som filmmusik, fast istället ackompanjeras boken av musik. Förstår du hur jag menar?

I inlägget om ”De två odjuren” skrev jag att jag kom att tänka på två karaktärer när jag hörde en låt därför att det kändes som att texten beskrev dessa två personer, eller i alla fall lite av deras situation. Låttexten hörde nästan ihop med innehållet i boken. Jag vet inte riktigt hur jag bättre ska beskriva det (för till och med jag själv tycker att jag hittills bara förklarat mig på ett rörigt sätt). Om du tänker dig att James Camerons film ”Titanic” istället hade varit en bok, skulle Celine Dions ”My heart will go on” vara klippt och skuren för den boken. Nu finns det i och för sig en roman som utspelar sig på Titanic (”Havets öga”), men nu tänkte jag om ”Titanic”:s filmmanus istället hade varit ett bokmanus. Hänger du med hur jag tänker då (för det är knappt så jag själv hänger med)? Det är i alla fall så jag tänker när jag tänker på bokmusik.
 

Efter att ha läst flera kapitel i ”Hungerspelen” när jag var på väg till Stockholm, spelades ”För längre än för alltid” från ”Svanprinsessan” i min MP3 när jag klev av tåget. Då kände jag direkt att den passade till ”Hungerspelen” och framför allt karaktärerna Katniss och Peeta.

Händer det dig att du känner så för vissa låtar efter att ha, eller under tiden som du läst en bok? Har du i så fall några egna exempel?

Jag hade tyckt att det skulle vara lite roligt om det fanns speciella skivor med ”soundtrack” till böcker. Låtar som är komponerade just för böckernas handling och som ska läsas under tiden man läser. Fast jag förstår att det skulle vara svårt att genomföra. Dels för att en del inte kan koncentrera sig på läsningen med ljud i bakgrunden, dels för att alla har olika läshastighet. För jag tänker mig att man hade kunnat lägga upp det att vissa låtar är ämnade för vissa kapitel. Om då läsarna läser olika snabbt, fungerar inte det upplägget.

Hoppas att mina tankar inte var för röriga.


Dagens citat:

"I need you like water, like breath, like rain."
(LeAnn Rimes - I Need You)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie