Rulltrappsdiskriminering

Tidigare har jag berättat om mina iakttagelser vad gäller skillnaden i rulltrappskulturen som finns mellan Stockholm och Skåne. Sammanfattningsvis har jag insett att i Skåne står man lite hur man vill i rulltrappan, medan stockholmarna har högertrafik. Det innebär att om man står still ska man stå till höger, så att vänstersidan hålls fri för den som vill gå i rulltrappan. Under min första praktik delade jag med mig av min frustration över att rulltrappan i Södertälje jämt och ständigt var ur funktion därför att de flesta valde att gå istället för att låta tekniken ha sin gång.
 
Efter fyra veckor på jobbet har jag kommit fram till en ny slutsats: rulltrappor i huvudstaden är stabilare och mer hållbara än rulltrappor i andra delar av landet. Det känner man när man går i dem och oftast är de funktionsdugliga. Mycket mer än i Södertälje, exempelvis.
 
 
Hur kommer då diskriminering in i bilden? Nuförtiden slänger folk ur sig att ditt och datt är diskriminering, men dessvärre har vissa fel. I alla fall så som lagstiftningen ser ut i dag. Definitionen finner man i diskrimineringslagens 4 §: "direkt diskriminering: att någon missgynnas genom att behandlas sämre än någon annan behandlas, har behandlats eller skulle ha behandlats i en jämförbar situation, om missgynnandet har samband med kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder."
 
Återigen: hur kan jag påstå att det föreligger rulltrappsdiskriminering? Jo, på grund av etnisk tillhörighet. Nu finns risken att du ser ut som ett frågetecken, men bara lugn! Här kommer min förklaring. Rulltrappor i Malmö har malmöitiskt (skånskt) ursprung eftersom de lever i Malmö, medan rulltrappor i Stockholm har stockholmskt ursprung. Hänger du med? Således har de olika etnicitet och därmed är diskrimineringslagen tillämplig. Jag menar, varför ska rulltrappor i Stockholm vara mer hållbara än rulltrappor i exempelvis Malmö eller Södertälje? Med det vill jag ha sagt att jag anser att alla rulltrappor i landet ska vara lika hållbara. Jag vill ha ett mer jämlikt Sverige!


Dagens citat:

"Vi ska inte gnälla över de höga skatterna, utan glädjas åt att de är lägre idag än de någonsin kommer att bli."
(Erik Lundberg)


Ha det så bra!
Jämlika kramar
Jessie
#1 - - Hanan:

Hm vet inte om det är ett ironiskt inlägg eller om du är seriös :/ Hur som helst gillar jag rull(trappan) på bilden

Svar: Haha, jag var nog en blandning av båda. ;-)
Jessica