Universums historia – Big Bang och efteråt (Trinh Xuan Thuan)

Ända sedan jag var liten har jag varit intresserad av rymden, även om jag egentligen vet ganska lite om det. Efter att ha läst Trinh Xuan Thuans bok ”Universums historia – Big Bang och efteråt” vet jag i alla fall lite mer. Trots att det är en fackbok som är fullproppad med information är den intressant. Man får veta lite allt möjligt. Tydligen har man med de interstellära sonderna Voyager 1 och Voyager 2 sänt i väg videoskivor ”med bilder av livet på jorden och grammofonskivor av koppar där man spelat in ljud som man ansett är karakteristiska för vår planet; alltifrån en symfoni av Beethoven till ljudet av en mänsklig kyss till en jazzmelodi.” När dansken Tycho Brahe kom på tal blev jag glad eftersom jag besökte hans observatorium Uranienborg på Ven tillsammans med skolan när jag var runt åtta, nio år. Att få ta del av olika kända personers teorier och funderingar var minst sagt lärorikt.

Något annat som jag tyckte om var universums historia som komprimerats till ett enda år:
 

  • 1 januari – Big Bang äger rum
  • 1 april – Vintergatan bildas
  • 9 september – Solsystemet bildas
  • 19 december – de första fiskarna och ryggradsdjuren utvecklas
  • 20 december – de första växterna
  • 21 december – de första insekterna
  • 23 december – de första reptilerna
  • 24 december – de första dinosaurierna
  • 26 december – de första däggdjuren
  • 27 december – de första fåglarna
  • 28 december – dinosauriernas död
  • 31 december kl. 22.30 – de första människorna
  • 31 december kl. 23.59 – Stonehenge
  • 31 december kl. 23.59.50 – den egyptiska civilisationen
  • 31 december kl. 23.59.55 - Buddhas födelse
  • 31 december kl. 23.59.56 - Kristi födelse
  • 31 december kl. 23.59.59 - Renässansen i Europa
  • Midnatt - Big Bang-teorin och relativitetsteorin formuleras, rymden erövras.
Efter det inser man verkligen hur kort tid vi har funnits, men ändå hunnit förstöra så mycket som vi gjort. Det är egentligen sjukt.
 
Tänk vad kul om vi skulle få kontakt med andra varelser i universum - för det finns ju andra varelser. Frågan är bara var. Hoppas att man hinner få uppleva det.


Dagens citat:

"Ingenting nytt under solen."
(Bibeln)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie
#1 - - Johannes Winger-Lang:

Hejhej! Hoppas du fortfarande minns mig ;)

Intressant bok! Jag gillar verkligen också astronomin (och liknande), men har faktiskt inte stött på den boken. Kan dock rekommendera den stora bok:

Astronomica galaxer ,stjärnor, planeter, rymdfärder - (http://www.bokia.se/astronomica-galaxer-stjarnor-planeter-rymdfarder-4186926)

Med sina 570s och 3,4kg är det dock ingen bok man tar med sig till stranden ;)

Svar: Hej! Klart att jag minns dig! :-D Satt faktiskt häromdagen och tänkte på att din blogg har varit ouppdaterad ett bra tag nu. Kul att höra ifrån dig igen. :-) Den här boken är rätt gammal (från 90ö-talet om jag minns rätt). Det är min makes gamla bok som han fick när han var yngre. Hmm, ska ta och kika på den boken! :-) Vill definitivt lära mig mer om rymden! Har snart tagit mig igenom samtliga Star Wars-filmer för första gången också. :-) Tack för boktipset!
Jessica

#2 - - Johannes Winger-Lang:

Haha ja, känner pressen från folk att jag måste uppdatera! :)

Ja, kollade faktiskt upp den (från 90 talet och kostade ynka 40 kr!)

Haha kul med Star-Wars, jag ska själv se alla igen! :)

Och ja, rymden är fantastiskt cool. Läser Stephen King-bok nu på 1170 sidor (It), sedan funderar jag att läsa:

1) Jules Verne - Från Jorden till Månen (I, II)
2) http://dagensbok.com/2004/08/04/harry-mulisch-upptackten-av-himlen/

Vad tror du om de böckerna? :)

Svar: Ja, du tar ju så sjukt snygga bilder. Jag blir alltid lika glad av att klicka mig in till dig blogg när Bloglovin talar om att du har uppdaterat, och se de nya fina bilderna. :-)
Min make tyckte att det var skandalöst att jag aldrig hade sett Star Wars, men snart är det problemet löst. ;-) Kanske inte direkt min typ av film, men det är intressant med rymden och de funkar faktiskt att titta på. :-)

"It" är jag också intresserad av att läsa, men får se när det blir. Just nu har jag rätt många olästa böcker här hemma, plus en oändlig lista med böcker som jag vill läsa (ditt fel! Det var du som fick mig att börja föra lista över böcker jag vill läsa ;-D). Är den bra då? Har kollat upp de båda böckerna och de låter onekligen intressanta. :-) Vet inte så mycket om Jules Verne, men jag reagerade för att mycket av det som han har skrivit om faktiskt har inträffat. Det om något väcker ju ens nyfikenhet. Så nu har även de hamnat på min lista. ;-)
Jessica

#3 - - Johannes Winger-Lang:

Haha oj, trodde/ hoppades att mina radbrytningar skulle registreras även i min kommentar... ska försöka ha det i åtanke nu då :D

Men tack! Och haha, förlåt ifall jag skapat ett överflöd av böcker till dig... Har du testat http://www.goodreads.com/ ? Där kan man betygsätta, kommentera och recensera böcker, lägga till i bokhyllor (listor) med mera :) Min status ser ut: läst: 50, läser: 2, att läsa: 116... så jag har också en del att ta ikapp :D

Det (It) är väldigt annorlunda och lite udda. Upplägget är riktigt intressant. Han växlar mellan 50-talet och 80-talet (när barnen var barn mot vuxna), och man får se olika händelseförlopp ifrån alla sju barns synvinkel (+ ett annat, samt olika berättelser från andra personer). Harry Potter 5 var tidigare den längsta bok jag läst (1001s?), och eftersom jag nu är på sida 1008 så har jag ju slagit det rekordet i alla fall :D

(Jules Verne är en av mina absoluta favoritförfattare! En världsomsegling under havet är definitivt en utav mina favoriter :-))

Svar: Oj, jag trodde faktiskt att mina radbrytningar också skulle synas, men tydligen gör de inte det ... Ska ta och kontakta blogg.se angående det (testar deras nya plattform och ska under tiden ge dem feedback). Haha, jag förlåter dig för att du lade grunden för min oändliga läslista. ;-) Det är ju kul att läsa så jag ska ju inte klaga. x-D
Nej, det har jag faktiskt inte testat, men det låter som http://www.boktipset.se . Där kan man också betygsätta, kommentera och skapa listor/bokhyllor. :-) Men ska ta och kika på den där sidan! Okej. Jag har en lista utanför den där som jag har på boktipset, så jag vet inte hur många böcker som jag vill läsa ... Ska nog försöka ta och orka organisera mitt läsande lite bättre. Jag kommer med en utförlig rapport så fort jag är klar. ;-) Oj ... Men det funkar att läsa trots alla de olika växlingarna och vinklarna? För ibland blir det bara jobbigt. Nu läser jag Ann Rosmans "Fyrmästarens dotter" (blev klar med Hungerspelen-trilogin i veckan som jag rekommenderar varmt!) och där växlar hon mellan (för mig) alldeles för många personer. Blir svårt att hålla isär dem. Hmm, jag vet inte vilken bok som är den längsta som jag har läst. Ska nog ta och kolla upp det. Har aldrig läst något av Jules Verne. :-o Får ta och göra det. Har varit lite för insnöad på Henning Mankell, Nora Roberts och John Grisham. Men försöker att vidga mitt läsande. :-)
Jessica

#4 - - Johannes Winger-Lang:

Haha ah, då förstår jag, är troligtvis enkelt att fixa :-)

Hehe ja, känns ju exakt likadant! Kanske ska testa boktipset och se vilket jag gillar bäst :) Ja, de första gångerna han växlar är ju lite knepigt, men det är nog mest för att det är "nya" personer då. Karaktärerna i Det är väldigt "enkla att separera", eller hur man nu ska förklara det, och historien knyter samman riktigt kul! Han har nog lekt mycket med det, t.ex. boken jag har är uppdelad i två (Det I & Det II, ca 600s var), sedan finns det tre mellanspel, därefter ca 30 kapitel och varje kapitel består av 5-20 "sektioner". Där är det spännande för väldigt ofta går de i kors, t.ex. att meningen börjar i "nutiden" (dvs 80-talet), byter sektion och meningen slutar i 50-talet! :)

Ja, hungerspelen verkar ha fått riktigt riktigt bra betyg. Måste dock börja beta av min überlånga lista först innan jag antar mig nya böcker, hehe.. Jules Verne rekommenderas starkt! Gillar han starkt :)

Svar: Jag blev lyrisk när jag hittade till Boktipset eftersom jag en tid efterfrågat just en sådan sida! :-) Oj, det låter lite krångligt men samtidigt intressant. :-) Nu blev jag ännu mer sugen på att läsa den, men den får dessvärre vänta. Jag avundas dig som ännu inte har läst Hungerspelen-trilogin. Tänk vilken fantastisk upplevelse du har att vänta dig. :-D Ja, med tanke på att du hade ganska rätt om herr Nils Holgersson så bör jag nog lita på ditt ord om Mr Verne. ;-) Får se när jag har möjlighet att stifta bekantskap med honom.
Jessica