Där slog hon huvudet på spiken!

Mårten Schultz publicerar ibland inlägg på Juridikbloggen som är skrivna under pseudonymen Helen Mirren. Dessa är väldigt roliga att läsa och det senaste i raden är "I repron kan ingen höra dig gråta". Om du inte redan har läst inlägget tycker jag definitivt att du ska göra det. Jag kan garantera att du kommet få dig ett skratt.

Det Helen Mirren bruka skriva om är "sanningen" om jurister och deras värld. I det senaste inlägget berättar hon att den som inte är juristutbildad är knappt något värt i juristens ögon. Detta berättas med humor mellan raderna. Fast det skrämmande är att det faktiskt stämmer i många fall. Jag har själv fått bevittna det under mina båda praktikperioder och tydligast var det på tingsrätten.



Jag tycker att det är synd att det är så, för trots att man inte är juristutbildad klarar man faktiskt av en hel del. Åklagarkammaren var väldigt öppna i det här avseendet och den pensionerade åklagaren som jag jobbade mycket med var villig att låta mig få göra ganska mycket av det arbete som egentligen bara åklagare "får göra".

Juristerna förlorar inget på att exempelvis delegera uppgifter. Som vissa domare på tingsrätten gjorde - jag fick möjlighet att skriva förslag på domar. Jag brukar säga: Det är alltid enklare att redigera något befintligt än att skapa något helt nytt. Nu när jag kommer ut i arbetslivet kommer jag inte vara sen med att visa vad jag kan och är kapabel till. Om mina framtida arbetskamrater sedan är villiga att ta emot hjälpen eller ej, får vi se.


Dagens citat:

"Det är synd att alla som verkligen kan styra landet jobbar som taxichaufförer eller frisörer."
(George Burns)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie