Eurovision är inte så euro

Jag måste erkänna att jag blev glad när jag hörde Finlands bidrag i årets Eurovision Song Contest - den var nämligen på svenska ("När jag blundar")! Trots att jag förstår grundtanken med att många vill sjunga på engelska så att de flesta förstår, tycker jag att det är mysigt när länderna sjunger på sina egna språk (Finlands två officiella språk är finska och svenska) och hur kul är det inte att få höra svenska i tävlingen? Det var länge sedan någon sjöng på svenska i ESC. Det var synd att de inte gick vidare till final. Det hade varit kul. Ännu roligare hade det varit om de hade vunnit. Fast det är givetvis roligt att Sverige lyckades vinna, vilket Sverige inte har gjort sedan 1999 (även om jag föredrog de ryska tanternas låt).





En annan sak som jag har tänkt på angående ESC är att den sakta men säkert slutar att vara en europeisk tävling, vilket den var från början. Från början skapades tävlingen för att försöka etablera en europeisk identitet. Visserligen är det bra i vissa aspekter att man låter en del icke-europeiska länder vara med, men då tycker jag att tävlingen tappar en del av sin europeiska karaktär. Skulle det inte i så fall vara bättre om den gick från "Eurovision ..." till "Worldvision ..." eller liknande.

Nu är det till att vara petig och gnällig - jag vet! Men det är i alla fall mina funderingar kring det.


Dagens citat:

"Det sämsta hjulet på vagnen skriker mest."
(Okänd)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie
#1 - - Cherry:

De borde nog döpa om det till Worldvision eller nåt ;)