Minestronesoppa

Nu när det har börjat ordna upp sig med tentor och andra skoluppgifter (bara min presentation kvar! Yay!), tyckte jag att det var på tiden att ett middagsrecept lades upp. Detta är som vanligt inte min skapelse, utan det är ett recept som jag har hittat. Fast jag har modifierat det lite.

Minestronesoppa - cirka 8 portioner
Förberedelsetid:
15 minuter
Tillagning: 25 minuter



Hacka 2 morötter och 2 selleristjälkar fint. Hacka även 1 gul lök.




Hetta upp omkring 2 msk olivolja i en stor tjockbottnad kastrull som rymmer minst 5 liter. Fräs sedan morötter, selleri och lök i cirka fem minuter tills löken har mjuknat. Rör om då och då. Tillsätt därefter 2 pressade vitlöksklyftor och fräs ytterligare en minut under omrörning.




Häll i 1 liter kycklingbuljong, 1 burk krossade tomater (cirka 400 gram), 1 liter vatten, 2 tsk italiensk örtkrydda och 200 gram spiralpasta. Jag använde mig av 500 gram gnocchi eftersom vi inte hade spiralpasta hemma och jag tyckte att det var lika bra att ta slut på påsen. Jag hade i mer än 2 tsk örtkrydda och eftersom vi inte hade sådant hemma, improviserade jag med andra örtkryddor som vi hade. Låt alltihop koka upp och sänk sedan till medelvärme. Låt det sjuda tio till femton minuter under lock, tills pastan är färdig.





Skölj 1 burk kidneybönor (cirka 400 gram) och låt dem rinna av. Tillsätt bönorna och 250 gram tinade gröna bönor i soppan. Här använde jag istället sockerärtor eftersom det var brist på gröna bönor och jag lade även till svamp. Detta ska koka i cirka fem minuter, tills de är genomvarma och färdiga. Smaka av med salt och peppar.


(det finns inte så mycket vätska på bilden därför att bilden togs när soppan fått stå i kylen några dagar)

Servera soppan varm och gärna med ett gott bröd. Vi hade gräddade baguetter till.

Den här middagen är perfekt om man ska ha några gäster på middag eller behöver några extra matlådor.


Dagens citat:

"Det är lätt att fatta beslut när det inte finns dåliga alternativ."
(Robert Hall)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie