Om du inte har något snällt att säga, så säg ingenting alls!

Den 19 maj uppmanade Bodypalace sina läsare att nämna minst en sak som man gillar med sin kropp. Det tycker jag är ett steg i rätt riktning, för om man börjar med att tycka om något med sin kropp, blir det kanske att man upptäcker att man tycker om mer och mer.

Mitt första svar blev att jag uppskattar mina ögon. Jag gillar min ögonfärg och har fått några (om än få) positiva kommentarer om dem. Fast för mig känns inte "ögonen" som ett tillräckligt svar. De är förvisso en kroppsdel, men oftast är det inget som man i första hand hakar upp sig på. Inte jag i alla fall. Därför dristade jag mig till att fundera ut minst en sak till som jag uppskattar med min kropp. Efter att jag deltog i uppdraget om att krossa beach-idealet, fick jag positiva kommentarer om min midja. Det blev också mitt andra svar - något annat än ögonen som jag uppskattar med min kropp är min midja. Om jag får säga det själv (vilket jag naturligtvis får!) är den faktiskt fin.


Å andra sidan behöver Bodypalace uppmaning inte nödvändigtvis tolkas att uppskattningen måste bestå i det yttre. Man kan naturligtvis uppskatta annat än sin kropps utseende. Dess funktioner är ett exempel. Att den är frisk, fullt fungerande, hälsosam etc. - saker som man kanske inte alltid tänker på. Lyckan och privilegiet att vara frisk, till exempel, är något som många tar för givet. Bara en sådan sak som att kunna promenera utan att bli andfådd (där andfåddheten inte har att göra med dålig kondition) eller att inte tvingas proppa i sig ett tiotal tabletter flera gånger om dagen, endast för att kroppen ska hålla sig fungerande. Eller att slippa ha huvudvärk varje dag - en värk som allt för ofta leder till kraftigt illamående. Jag har själv tagit sådana saker för givet därför att jag inte visste bättre. Men det gör jag nu. Att vara frisk är inget som ska tas för självklart, utan är något som ska uppskattas.

Jag skulle vilja sprida vidare Bodypalace fina uppmaning: Nämn minst en sak som du gillar med din kropp och gör det gärna minst en gång om dagen. Försök även gärna att komma på så många olika saker som möjligt.


Dagens citat:

"Tacksamhet är hjärtats minne."
(Okänd)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie
#1 - - Hanan:

Midja och ögon! Helt rätt val. Jag skulle kunna döda för att få din fina ögonfärg ;) Ditt hår borde du också ha nämnt :)

Varför den rubriken?