Sala Silvergruva

När jag och älsklingen gifte oss förra sommaren fick vi en upplevelse i bröllopspresent av en av älsklingens vänner. Fast inte vilken upplevelse som helst. Det vi fick var ett underjordiskt äventyr i Sala Silvergruva.

Vad som ingick i upplevelsen var guidad visning av Ulrica Eleonora gruva, övernattning i dubbelrum på Bed & Breakfast/Vandrarhemmet STF Sala Silvergruva samt frukost. Med tanke på våra tre vilddjur här hemma har jag och älsklingen ingen möjlighet att vara borta mer än en natt, så till en början lyckades vi inte få till en lämplig tidpunkt då vi kunde utnyttja upplevelsen. Men till slut lyckades vi och den första juni bar det av mot Sala!

Vår snygga luftrenare som luktar vanilj.

Eftersom vi som sagt inte kan vara borta mer än en natt, hade vi bokat så att vi började med övernattning och därefter frukost och den guidade visningen morgonen därpå. Det var lite klurigt att hitta till vandrarhemmet, men till sist lyckades vi.

Med tanke på att vi kom efter att gruvreceptionen hade stängt, hade jag via mejl fått instruktioner om var vår rumsnyckel skulle finnas. Efter en liten stunds sökande fann vi kuvertet med frukostbiljetter, rumsnyckeln, områdeskarta och information inuti. När vi steg in på vandrarhemmet möttes vi av den som hade jour. Jourkillen (samt övrig gruvpersonal) var klädd i tidstypiska kläder för Sala Silvergruva, som var aktiv från 1400-talet till början av 1900-talet. Han var trevlig och gav oss nödvändig information innan vi fortsatte upp till vårt rum.

Och vilket rum sedan! Det var nog ett av de allra mysigaste och gulligaste rum som jag har varit i. Dessutom var sängen fint bäddad (vilket är ovanligt på vandrarhem) och det fanns en pärm med information.

Då det inte var dags att sova riktigt än när vi kom fram, gick vi först en runda i huset (jag snurrade endast omkring på övervåningen där vi hade vårt rum) och sedan gick vi runt på området innan kylan tvingade in oss.

Vår korridor.

Allrummet.

Vilken fenomenal idé! I allrummet hade de en bokhylla (som jag såklart fastnade vid ...) där man kunde ta en bok och lämna sin egen i utbyte! Typiskt att jag inte hade med mig någon bok att byta ut (den enda bok som jag hade med mig var min ekonomi-bok och den kunde jag inte byta bort hur mycket jag än ville ... Ville ju klara tentan).

Makalösschaktet. Påbörjades 1622 och fram till 1640-talet sänktes det till omkring 180 meters djup. Namnet "Makalös" kom av att den malm som påträffades här höll en mycket hög silverhalt.

Gruvbygården består av några rekonstruerade byggnader som visar hur det kan ha sett ut i Gruvbyn på 1400-talet.

Fanns även en lekplats där barnen kunde leka.

Det fanns mer att se! Men jag är rädd för att tråka ut dig till döds om jag laddar upp alla bilder.

Morgonen därpå fixade vi oss i ordning och gick till Värdshuset för att äta frukost - en väldigt trevlig och god frukost ska tilläggas!

När vi var mätta och belåtna gick vi till gruvreceptionen för att checka ut. Vi blev erbjudna att se på en film om Sala Silvergruva (som för övrigt finns att köpa där borta), vilket vi gärna gjorde. Det var en intressant och lärorik film. Jag rekommenderar att man ser den innan man beger sig ned i gruvan, för att lättare förstå en del av det guiden pratar om och visar. Därnäst blev det en rundtur inne på gruvmuseet, som även det var intressant.

Modell av Sala Silvergruva - hur man trodde att den såg ut på 1600-talet.

Till slut blev det i alla fall dags för att ta oss ned till gruvan (där det var +2°C ...).

Guiden pratar och visar någon sorts malm som man utvann. Den stenen var rätt tung!

Innan vi kom ned till gruvan (155 meter ned) fick vi åka i en hiss i fyra minuter.

För att det skulle bli hyfsat bra bilder fick jag ha blixten på.

På något ställe har de satt in några dockor som ska föreställa gruvarbetare.

Vissa gångar var trånga och andra var så låga i tak att man tvingades böja sig för att komma igenom. Tur att man hade hjälm ifall man råkade slå huvudet i taket!

Ett ventilationsschakt.

Många bilder blev inte så värst bra och därför väljer jag att inte lägga upp dem. Dock tycker jag absolut att det är värt att besöka gruvan själv för att få uppleva detta spännande äventyr i verkligheten!

Jag vill rikta ett stort tack till all personal vid Sala Silvergruva som med sin vänlighet gjorde det här till en minnesvärd upplevelse. Jag vill även tacka älsklingens kompis som med bröllopspresenten gav oss den här möjligheten.

Dagens citat:

"Mina föräldrar har alltid funnits där för mig, ända sen jag var ungefär sju."
(David Beckham, engelsk fotbollsspelare)

Ha det så bra!
Gruvliga kramar
Jessie
#1 - - Cherry:

Skönt att ni fick ett bra rum! :)

Svar: Ja det var ett riktigt mysigt rum. :-)
Jessica

#2 - - Hanan:

Rummet på vandrarhemmet var verkligen fint och romantiskt. Kul att ny kunde hitta tid att utnyttja resan och att ni tyckte om besöket på gruvan :)