Vad du bör tänka på när du svarar

Som jag har berättat tidigare tycker jag att intervjuerna är de jobbigaste när man söker jobb. Jag brukar aldrig göra bra ifrån mig och blir alltid grymt nervös.

Av en slump fann jag under senaste praktiken några av de vanligaste frågorna som ställs vid intervjuer och några tillhörande råd för vad man bör tänka på. Jag själv tycker att det är guld värt att få all tänkbar hjälp och tänkte därför dela med mig av mitt fynd. Hoppas att du tycker att det kan vara användbart.
 
 
 
 Vad du bör tänka på när du svarar:
 
Berätta om dig själv
Tänk igenom i förväg vad som är relevant för den som intervjuar dig att höra. Fokusera på att berätta om de saker som är relevanta i relation till den specifika tjänsten.

Varför sökte du den här tjänsten?
Vad var det specifikt som fångade ditt intresse? Lät arbetsuppgifterna roliga, ser du en möjlighet att utvecklas och lära dig något nytt, har du ett intresse för det specifika företaget, har du hört att det är en bra arbetsplats osv?

Varför borde vi anställa dig?
Rätt kandidat ska kunna motivera varför han eller hon är rätt för tjänsten. Det kan vara personliga egenskaper, kompetens eller erfarenhet – det viktiga är att du tydligt kommunicerar vad företaget vinner på att välja just dig för tjänsten. Därutöver kan du lyfta på vilket sätt du skulle motiveras av tjänsten och på så vis göra ett bra jobb.
 

Vilka är dina styrkor?
Fokusera på att lyfta egenskaper som står i relation till den specifika tjänsten du söker men framhäv även dina goda egenskaper i allmänhet. Berätta till exempel om feedback du har fått från tidigare arbetskollegor. Ett bra sätt att ge tyngd i det du säger är att ge konkreta exempel som visar på hur dessa styrkor har kommit till uttryck. Det är ett bra sätt att undvika att det bara blir tomma ord och klyschor.

Vad behöver du utveckla hos dig själv?
Här är det viktigt att du är ärlig och ödmjuk inför dina svagheter – ingen människa är felfri! Berätta om hur du arbetar med att förbättra och utveckla dig själv. Berätta vilka mål du har med din personliga utveckling.

Varför valde du att studera det du har studerat?
Förklara bakgrunden till dina studieval, fanns det ett intresse just då, har ditt intresse ändrats med tiden? Finns det val som du hade fattat annorlunda om du hade fått välja idag? Framhäv även vad du tycker har varit utmanande med din utbildning.
 


Vilken är din hitintills största bedrift?
Tänk på att en stor bedrift kan vara kopplad till arbetslivet men kan likaväl vara studierelaterad eller privat. Det viktiga är att du kan förklara varför du väljer att lyfta just den bedriften.

Vilken av dina tidigare erfarenheter tror du är mest relevant för den här tjänsten?
Berätta om dina erfarenheter, utveckla dem och förklara på vilket sätt de kan vara till nytta i den specifika tjänsten. Försök att identifiera ett potentiellt behov hos företaget och tjänsten och motivera hur du kan fylla detta behov.

Hur bra är du på att samarbeta?
Ge exempel på ett bra samarbete – berätta vad som var bra och glöm inte att vara så specifik som möjligt. Berätta också vilken din roll var, vilken roll du brukar ta i en grupp och hur det hjälper gruppen framåt. I anslutning till den här frågan brukar det även diskuteras huruvida man helst arbetar enskilt eller i grupp – fundera på vad du tycker är för- och nackdelarna med de båda arbetssätten och varför du föredrar det ena framför det andra.

Hur hanterar du stress?
För att intervjuaren ska kunna skapa sig en sanningsenlig bild är det viktigt att du är konkret. Återberätta om en situation du befunnit dig i som har varit stressig. Vad hände och hur hanterade du det? Försök att vara tydlig när du beskriver hur du känner dig när du blir stressad och hur du upplever stress.
 


Har du lätt att ta ansvar?
Berätta om ett tillfälle du har tagit ansvar – det kan vara dels enskilt ansvar men även över andra exempelvis vid projektarbeten i skolan eller på tidigare arbetsplatser. Berätta även hur din relation till ansvar är – triggas du av mycket ansvar, vill du ha mycket ansvar direkt eller växa med rollen och ansvaret?

Berätta om ett misstag du har gjort.
Berätta om händelsen – vad var det som hände? Här är det viktigt att lyfta vilken lärdom du har gjort och hur det har påverkat dig som person.

Berätta om en konflikt du har varit delaktig i.
Återberätta vad det var som föranledde konflikten. Vad resulterade konflikten i? Löste sig den – om ja på vilket sätt? Här är det viktigt att framhäva den roll du själv tog för att lösa konflikten och även reflektera över om du fick någon lärdom av händelsen.



Dagens citat:

"Var visare än andra om du kan, men tala inte om det för dem."
(Lord Chesterfield)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie
#1 - - Cherry:

Jag hatar anställningsintervjuer :(

#2 - - Hanan:

Vilka bra tips =)