Bokhyllerunda - D

På den tiden då jag gick på högstadiet hade jag en brevvän som bodde i Kiruna. Ja, det var en brevvän där vi skickade riktig snigelpost till varandra. Du vet, sådant som man stoppar i kuvert, klistrar igen och sätter på ett frimärke, för att till sist stoppa ned det i brevlådan. En sådan brevvän var det. Hon introducerade mig för en bok som utspelade sig i Kiruna och hette "Solstorm". Jag läste den. Sedan den andra boken, vilken fick äran att representera bokstaven D i min bokhylla - Åsa Larssons "Det blod som spillts". Den utspelar sig två år efter mordet på den religiöse ledaren Viktor Strandgård i Kiruna. Rebecka Martinsson är sjukskriven och minns knappt händelserna två år tidigare. När en präst blir mördad och likheterna med mordet på Viktor Strandgård är slående lika, söker polisen efter en copycat. Men det ligger mer bakom. Sanningen finns i prästens by. En inte alltför angenäm sanning.




Jag läste någonstans att Åsa Larsson sade att hon planerade att skriva totalt sex böcker om åklagaren Rebecka Martinsson. Sedan 2008 har jag (otåligt) väntat på fortsättningen och den 22 mars i år kom äntligen den femte boken - "Till offer åt Molok". Dock har jag ännu inte köpt och läst den, men så fort jag får tillfälle ska jag ge den ett hem i bokhyllan. Hoppas att sjätte boken inte dröjer lika länge. Ifall du undrar är tredje boken i serien "Svart stig" och den fjärde bär namnet "Till dess din vrede upphör". Även de är läsvärda böcker!


Dagens citat:

"If there's a book you really want to read, but it hasn't been written yet, then you must write it."
(Toni Morrison)


Ha det så bra!
Kamar
Jessie